24 lokala företag bidrog med skatter som grävts ner i två stora snöhögar utanför kommunhuset, en för de allra yngsta och en för de äldre. Allt var upplagt så att de som besökt affärerna under veckan och samlat på värdeord fick ett litet försprång.
Dessutom var ridklubben på plats för att sälja hamburgare och bjuda på ridning.
Peter Nyman grävde fram den allra första skatten, ett presentkort på ett taco-set på den lokala bygghandeln.
– Det är bra att de ordnar någonting som samlar folk. Och kul att barnen får någonting att göra, tycker han.
Patrik Lundgren var en av handlarna som engagerat sig. Han gillar initiativet och ser dagen som ett bra tillfälle att uppmärksamma den lokala handeln.
– Förhoppningsvis kan det bli återkommande. Det kan även gå att utveckla, säger han.
Eleonore Hedman, tillväxtchef på Norsjö kommun, är inne på samma linje:
– Vi ser det här lite som ett prövoår och jag tror att det är något vi kommer att fortsätta med. Allt hänger på vad företagen vill, säger hon.
Skattjakten var finalen på årets kärleksvecka i Norsjö. Veckan inleddes med mässa på Medan förra helgen, sedan har det rullat på med aktiviteter runt om i kommunen varje dag.
Sofie From, informatör på Norsjö kommun, är en som hållit i trådarna. Hon tycker att det känns roligt att få lyfta fram allt som finns under en intensiv vecka och berömmer alla ideella krafter som ställt upp.
– Det är de som gör kärleksveckan och hela kommunen levande, säger hon.