Semester behöver inte längre betyda en charterresa till solen med paraplydrinkar. Istället ökar turismen på hemmaplan. I Skellefteå kommun ökade antalet gästnätter under juni till augusti under tiden 2018-2016 med 86 procent till 208 900 gästnätter under det gångna året.
– Vi vill visa att det går utmärkt att turista på hemmaplan. Det finns extremt mycket att se, uppleva och göra här på hemmaplan. Genom Staycation vill vi visa på allt som finns här i länet, säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå.
Prispengar
För att ytterligare öka intresset för Skellefteå som turiststad samt utbilda en rad nya ambassadörer för staden har en tävling utformats.
Konceptet är enkelt, genomför, besök eller upplev en av de många förvalda turistattraktionerna, ta en bild och lägg ut på Instagram med rätt taggar och var med i tävlingen.
– Förstapriset är en check på 5 000 kronor. Allt som behövs är att besöka minst tio platser från vår broschyr och sen lägga upp bilder på Instagram med rätt taggar. Genom att turista på hemmaplan kan man fixa julklappspengarna redan under sommaren, säger Maria Broman.
Dåligt väder
Sommaren har som bekant inte bjudit på speciellt mycket solsken och värme så här långt. Istället har framförallt juli månad präglats av regn och rusk.
– I dagsläget pågår tävlingen till den 31 juli. Men vi har pratat om att förlänga datumet då det har varit lite svårare att turista med tanke på vädret, säger Maria Broman och fortsätter.
– Vi funderar på att utveckla konceptet till nästa år men det är inget som är helt klart än. Jag vill verkligen uppmana alla att se och uppleva allt som finns här på hemmaplan, Skellefteå är en fantastisk sommarstad som alla bör ta chansen att uppleva.
Tävlingen har sedan intervjun med Maria Broman förlängts till 13 augusti enligt Visit Skellefteås hemsida.
Förstapriset är en check på 5 000 kronor. Allt som behövs är att besöka minst tio platser från vår broschyr och sen lägga upp en bild på Instagram.