Nu är det klart – det blir en ny satsning på kampanjen Sober October i höst.
– Vi har haft ett utvecklingsmöte från förra året och det är tydligt – alla vill”, säger Åsa Stocksén, vd för Dixie PR.
I fjol när Norran tog initiativet till kampanjen blev det lite tajt om tid innan det körde igång. Man hann inte riktigt marknadsföra idén ordentligt. Ändå nappade 23 företag och sammanlagt 670 personer registrerade sig.
För varje person som var med skänkte arbetsgivaren 100 kronor till välgörande ändamål.
När oktober var slut gjordes en enkätundersökning med dem som varit med.
– Nästan 90 procent ville köra det igen. Det var ett jättebra betyg, säger Anna Magnusson, HR på Norran.
I år går man ut med det i tid. Nu ska alla som vill ha chansen att vara med. Åsa Stocksén och Anna Magnusson förklarar att det är en kampanj utan pekpinnar. Den ska ge möjlighet till att fundera och reflektera kring sin alkoholkonsumtion.
– Flera som var med förra året har sagt att det hände något under den månaden. De tankar som man normalt har för en fredag, att man brukar sätta sig med ett glas vin, blev lite rubbade. Man fick möjlighet att göra annat istället, säger Anna Magnusson.