Västerbottens läns landsting ska ansvara för att organisera det nationella uppdraget när Svenskt ambulansflyg blir verklighet nästa vår.
– Jag ser uppdraget som en bekräftelse på att landstingets mångåriga satsning på profilområdet luftburna intensivvårdtransporter vunnit nationell respekt och förtroende, säger landstingsdirektör Anders Sylvan.
I dagsläget har landstingen i norra sjukvårdsregionen en gemensam organisation för ambulansflyg. I avtalet ingår flygplan med bemanning i form av pilot och sjuksköterskor samt medicinteknisk utrustning.
– Den samlade erfarenheten vi har här är unik i landet, säger Helge Brändström, beredskapsöverläkare och medicinsk chef för flygenheten i Västerbottens läns landsting.
Arbetet med att organisera ambulansflyg för 20 av landets 21 landsting och regioner är omfattande. En styrgrupp med representanter från olika delar av landet har förberetts, liksom en projektgrupp och projektledare.
Upphandlingen av flygplanen; 2 turbopropplan vardera för norra respektive mellersta/södra Sverige samt ett jetplan för hela landet, är igång och innan sommaren kommer det att vara klart med operatör.
Skellefteå - en möjlighet
Var koordineringscentralen kommer att finnas har redan varit föremål för spekulationer:
– Det finns mycket som talar för Skellefteå, sa Helge Brändström tidigare till Norran.
När det formella beslutet om att ta på sig uppdraget nu har fattats av landstingsstyrelsen kommer man också att börja rekrytera sjuksköterskor.
När det gäller sjuksköterskeförsörjningen kommer man att samarbeta med Landstinget i Uppsala län. Det har logistiska fördelar då en andra bas för flygplanen kan finnas vid Arlanda.
Svenskt ambulansflyg blir sannolikt namnet på enheten, som organisatoriskt ska ligga under Centrum för intensiv- och postoperativ vård vid Norrlands universitetssjukhus.