Clas Ohlson har sina lokaler i Citykompaniet. Urban Pettersson har varit butikschef sedan starten 2005, och säger att de märkt en kraftig ökning av antalet stölder i butiken.
– De stora problemen är organiserade- och missbruksrelaterade stölder, säger han.
Enligt hans uppfattning handlar det i mångt och mycket om personer som riktar in sig på speciellt stöldvärda varor. Och här nämner han organiserad brottslighet. Ett exempel på attraktiva varor är originaltillbehör till mobiltelefoner.
– Vissa av de varorna förvarar vi bakom disken, säger han och tillägger:
– Men de personer som vi upplever arbetar organiserat med butiksstölder har full koll på var gränsen för värdet går. De plockar inte på sig varor för mer än strax under ettusen kronor, säger han.
Det innebär att brottet endast rubriceras som snatteri, inte stöld (se fakta intill).
– Här tycker jag att det ska vara nolltolerans. Alla stölder i butik ska betecknas som stöld, inte snatteri. Det är ju ingen skillnad, anser jag, säger han.
För att minimera butiksstölderna på Clas Ohlson finns både uniformerade och civila väktare kopplade till butiken. Man har kameror och personalen är utbildad i att registrera ett misstänkt beteende. När det finns anledning kan man följa just den personens väg genom hela butiken.
Det är i preventivt syfte och det är så man arbetar på Clas Ohlson.
– Vi jobbar också preventivt genom att hälsa på alla kunder, och om de inte har tagit någon varukorg, så ger vi dem en.
En annan aspekt och något Urban Pettersson beklagar är personalens påtvingade fokus.
– De som stjäl tar tid från våra kunder och det är ett jätte, jättestort problem. Vi vill lägga vår tid på de kunder som behöver råd och hjälp, inte på att bevaka de som är oärliga.
Urban Pettersson säger också att man har full koll på exakt vad som stjäls och värdet av det svinn som uppstår vid butiksstölder, men de siffrorna vill han inte uppge.
– Man kan säga så här: en stulen vara innebär att vi måste sälja ännu mer för att täcka förlusten. Och i slutänden så hamnar den kostnaden tyvärr på konsumenterna.