Vi finns där ni vill ha oss

Norrans omställning. "Det är vår sak att analysera så att ni hittar det ni söker där ni vill ha det", säger chefredaktör Lars Andersson.

Not Found2015-02-02 08:00

Mediehusen i Sverige befinner sig i en omställning.

Det är i år 20 år sedan de första webbsidorna lanserades av dagstidningar. Norran var tidigt med på tåget, men det dröjde till 2001 innan vi började publicera nyheter allteftersom de inträffade.

2007 kom nästa stora tekniska steg; Apple lanserade sin första iphone.

Minns ni vad som hänt i tunnelbanan i Stockholm sedan dess? Jo, läsandet av gratistidningarna har minskat kraftigt och folk sitter och pillar på sina mobiler istället.

Visst, här på Norran ser vi en förändring också. Pappersupplagan minskar, men vi är samtidigt mer konsumerade än någonsin.

I jämförelse med januari i fjol har vi nu mer än 50 procent fler sidvisningar. Bara sedan årets start har vi ökat 10-15 procent.

Det som nu sker är att konsumtionen flyttats från stationära datorer till plattor och/eller telefoner. Vi var medvetna om det då vi gjorde om sajten i maj i fjol och valde en responsiv lösning, som förändras med den plattform man använder.

Vi har under 2014 jobbat med en utveckling av innehållet på norran.se och det kommer att fortgå vidare. Samtidigt är det Ni som väljer var och hur ni vill konsumera oss. Det som ligger till grunden för att läsarna återvänder regelbundet till papper som digitalt är att innehållet lockar.

Det är en sak vi kommer att arbeta mer med. Styrkorna med papper och digitalt är olika och därmed konsumtionen. Det är vår sak att analysera så att ni hittar det ni söker där ni vill ha det. Vi kommer ibland eller ofta att tvingas tänka om för att tänka rätt.

Men det är inte bara för mediehusen saker ändras.

Nyligen kom TNS-Sifo med lyssnarsiffrorna för radio. Kanalchefen för P 4 Västerbotten konstaterade på hemsidan att ”det är positivt att se att P 4 Västerbotten lyckas behålla greppet om sina lyssnare”. Snabb matematik visar att kanalen tappat 5,5 procent, 4000 stycken, av lyssnarna på ett år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om