Växlar upp spårbytet på stambanan – då kan upprustningen vara klar

Nu återupptas arbetet med att rusta upp stambanan mellan Boden och Bastuträsk. Minst fyra mil räls byts ut i år och i bästa fall kan hela sträckan stå klar 2017.

Foto: Foto: Lennart Enkvist

Not Found2016-01-11 15:00

För drygt ett år sedan beslutade Trafikverket att stoppa det påbörjade spårbytet mellan Boden och Bastuträsk. Orsaken var att det fattades pengar.

Beslutet innebar att hastigheten på sträckan har satts ned från uppemot 110 till 70 kilometer i timmen. Det har drabbat såväl gods- som persontrafik och har lett till skarp kritikfrån näringsliv och politiker.

Från Älvsbyn

Men med ett nytt år och nya pengar i budgeten står det nu klart att Trafikverket ska färdigställa en etapp på fyra mil under 2016.

– Vi fortsätter från Älvsbyn och söderut. Det kör igång på sensommaren, berättar Håkan Äijä, underhållschef på Trafikverket Region Nord.

Om allt vill sig väl kommer ännu en etapp att klaras av under året. I så fall kan hela sträckan Boden–Bastuträsk vara åtgärdad nästa år.

– Vi förbereder för att köra ytterligare fyra mil om vi får pengar. Upphandling pågår och vi trodde att vi skulle få besked före jul men nu ska det komma i januari, säger Håkan Äijä.

Boliden och SSAB är några av företagen som fraktar gods på sträckan och för dem beräknas problemen kosta mångmiljonbelopp. Vad gäller persontrafiken är det Norrtågsom drabbas mest, inte minst via kraftigt förlängda restider på pendeln Luleå–Umeå.

– Vi håller tummarna för att vi får köra dubbla etapper i år. Nu är vi på banan igen och det känns bra, säger Håkan Äijä.

Sträckan Boden–Bastuträsk omfattar totalt 16 mil järnväg. Arbetet har delats in i fyra etapper. Den första etappen, de fyra milen mellan Boden och Älvsbyn, genomfördes 2014.

Vi håller tummarna för att vi får köra dubbla etapper i år.

undefined
Upprustning skjuts på framtidenEftersatt järnvägsunderhåll slår mot skogsindustrin – ”godset är tystare än passagerarna”
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!