Trafikverket och Svevia håller just nu på att rusta upp väg 916 mellan Petikträsk och Rörträsk och väg 846 mellan Petikträsk och Svansele i Norsjö kommun.
Beläggningen består av återvunna fräsmassor från sträckan Boliden–Varuträsk som tidigare lagts om. Där innehöll asfalten armeringsmattor och de hamnar nu på och i den nya vägen i form av krokiga rostiga järnpinnar.
En som drabbats av problemet är taxichauffören Karl-Hugo Stenberg. Han berättar att de kör post på vägen mellan Rörträsk och Petikträsk tre dagar i veckan och det är en tur som varit kämpig den senaste tiden.
– Den bilen har haft punktering nästan varje vecka, berättar han.
Frågan är också vad som kommer att hända med det järn som finns längre ner i vägen. Kommer det att börja sticka upp?
– Det borde de ha sorterat ut, säger Karl-Hugo Stenberg.
Men Rickard Nilsson, platschef vid Svevia i Norsjö, tror inte att det ska vara några problem när vägen väl är klar.
– Det är helt normalt att det finns bitar av armeringsjärn när man använder återvinningsmassor, säger han.
Hade ni inte kunnat sortera ut det bättre?
– Ja, det går att göra men det brukar inte vara något problem.
Finns det inte en risk att bitar börja sticka upp när vägen nöts ner?
– Nej, jag har inte hört talas om några sådana problem tidigare. Ändå återvinns tusentals ton i hela Sverige.
Charlotta Wikman är beställare vid Trafikverket i Skellefteå. När Norran pratade med henne i går afton hade hon just inspekterat vägen och då hade de löst liggande järnbitarna plockats bort under dagen.
– Jag hoppas allt är borta nu, säger hon.
Inte heller Charlotta Wikman tror att järnbitarna i vägen kommer att orsaka problem i framtiden. Men liksom Rickard Nilsson håller hon dörren öppen för att vidta åtgärder om det inte blir bra:
– Om det blir problem måste vi fundera på vad vi ska göra då, säger hon.
Här kan du se vilken väg det gäller.