Varför tar det så lång tid att bygga Norrbotniabanan till Skellefteå?

Norran 24 augusti

Norran 24 augusti

Foto: Norran

Not Found2019-03-19 06:59
undefined
Norran 24 augusti

Att Trafikverket nu säger att det behövs fyra år för att komma igång med att bygga Norrbotniabanan från Umeå och norrut tycker jag är skumt.

Åtta miljarder kronor avsattes redan i fjol för banan mot Skellefteå och den har ju länge varit planerad. Dessutom har bygget från Umeå mot Dova redan påbörjats, så vad är det som gör att det tar så lång tid att kunna fortsätta?

Prospektering framåt kan fortgå samtidigt som det byggs söderifrån, som det gjordes när Botniabanan byggdes.

Jag ser det som att Trafikverket har en avog inställning mot Norrbotniabanan när man talar för snabbanor i söder trots att den nyttan är ifrågasatt av många och trots att där redan finns järnvägar. Trafikverket ska verkställa politiska beslut inte ta ställning.

Att Moderater är fientliga till Norrbotniabanan och kallar den för ”en järnväg i ödemarken” är väl känt och det gör att man kan man undra om Trafikverket avvaktar ett regeringsskifte och bromsar just därför?

Dagens regeringen har med stöd av Centern och Liberalerna sagt att satsningen på Norrbotniabanan ska intensifieras och då är Trafikverkets agerande märkligt och borde ifrågasättas inte bara av Norrbotniabanegruppen utan hela denna regions politiker och opinionsbildare.

Norran borde göra en kritisk analys av Trafikverkets inställning. Norrbotniabanan är hela regionen viktigaste fråga.

Åbr

Svar direkt

Trafikverket håller med signaturer Åbr. Norrbotniabanan behövs för att stärka transporter och resor i regionen och resten av Sverige. Även regeringen har prioriterat banan i nuvarande infrastrukturplan genom att fördela drygt sju miljarder kronor till bygget av Norrbotniabanan mellan Umeå-Skellefteå.

Att bygga järnväg är en lång process med många beslutspunkter som måste komma i rätt ordning. Järnvägsutredningarna för sträckan Umeå-Skellefteå är klara och nu arbetar Trafikverket intensivt med att färdigställa alla järnvägsplaner.

Järnvägsplanen är en detaljerad beskrivning av den anläggning som ska byggas, men också en beskrivning av hur den ska byggas och hur bygget får påverka omgivningen. Sträckan Dåva-Skellefteå innehåller sex järnvägsplaner och den järnvägsplan som tas fram måste vara i fas med övrig planering i samhället. Under arbetet med att ta fram järnvägsplanen ska en rad samråd och granskningar genomföras.

För att säkerställa att processen är rättssäker, enligt lag, ska myndigheter, organisationer, fastighetsägare och privatpersoner ges möjligheter att ge sina synpunkter på Norrbotniabanan.

Vi beräknar att vara klara med järnvägsplanerna senast 2020 så att de kan fastställas under 2020/2021. Därefter ska vi upprätta bygghandlingar och göra förberedande arbeten. Själva bygget av järnvägen startar 2022 med trafikstart under 2028.

Det är viktigt att vi alla respekterar den demokratiska processen där berörda av byggnationen ges möjlighet att tycka till om dragningen av banan. Detta gör att det inte bara är att ”sätta spaden i jorden” och börja bygga.

Läs mer om vad som händer kring Norrbotniabanan på vår webbplats: www.trafikverket.se/norrbotniabanan

Lars Bergdahl, Trafikverket, projektchef Norrbotniabanan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!