Det handlar om direktiv som Trafikverket fått för att infrastrukturpropositionen ska kunna presenteras under mars månad 2018. Vid pressträffen låg det mesta fokuset på tänkta höghastighetsbanor i Sydsverige, Norrbotniabananan finns inte med i skrivningarna.
– Jag tycker nog att Ann Johansson borde ha lyft fram vikten av Norrbotniabanan och att Trafikverket borde ha fått klara direktiv. Infrastrukturministern har visserligen ställt sig positiv till projektet, men pengar måste fram.
Gusten Granström säger också:
– Fokuset nu ligger mycket kring allt tal om höghastighetsbanor. Självklart önskar vi att regeringsföreträdare inför allmänheten ska förklara vikten av Norrbotniabanan. Det lär bli enorma svekdiskussioner om inte regeringen visar korten klart och tydligt.
Ingen oro
I ett första skede måste statliga pengar fram för sträckan Umeå-Dåva. Därefter krävs åtskilliga miljarder för att kunna fortsätta upp mot Skellefteå. Pengar till järnvägsplaner finns, bland annat genom EU-bidrag på 100 miljoner kronor. Arbetet med järnvägsplanerna pågår för fullt i Trafikverkets regi. Men frågan kvarstår, när ska regeringen på allvar visa klart och tydligt var de står.
Lorents Burman, kommunalråd i Skellefteå, är inte direkt oroad. Han säger sig ha fått klara och tydliga besked av regeringen – Norrbotniabanan ska byggas.
– Nu senast i helgen vid Socialdemokraternas distriktskongress i Skellefteå var beskedet tydligt från inrikesminister Anders Ygeman.
– Absolut, projektet ska förverkligas, det var beskedet, säger Lorents Burman.