”Varför ges inget klart besked”? – tystnad kring Norrbotniabanan vid pressträff

Inte ett enda ord nämndes om Norrbotniabanan när infrastrukturministern Anna Johansson I fredags höll presskonferens kring de uppdrag som Trafikverket fått av regeringen. "Helt klart förvånande", säger Gusten Granström, chef för Norrbotniabanan AB.

Vad vill regeringen? Krav kommer om att regeringen måste bli tydligare kring besked om Norrbotniabanan.

Vad vill regeringen? Krav kommer om att regeringen måste bli tydligare kring besked om Norrbotniabanan.

Foto: Privat

Not Found2017-03-28 09:00

Det handlar om direktiv som Trafikverket fått för att infrastrukturpropositionen ska kunna presenteras under mars månad 2018. Vid pressträffen låg det mesta fokuset på tänkta höghastighetsbanor i Sydsverige, Norrbotniabananan finns inte med i skrivningarna.

– Jag tycker nog att Ann Johansson borde ha lyft fram vikten av Norrbotniabanan och att Trafikverket borde ha fått klara direktiv. Infrastrukturministern har visserligen ställt sig positiv till projektet, men pengar måste fram.

Gusten Granström säger också:

– Fokuset nu ligger mycket kring allt tal om höghastighetsbanor. Självklart önskar vi att regeringsföreträdare inför allmänheten ska förklara vikten av Norrbotniabanan. Det lär bli enorma svekdiskussioner om inte regeringen visar korten klart och tydligt.

Ingen oro

I ett första skede måste statliga pengar fram för sträckan Umeå-Dåva. Därefter krävs åtskilliga miljarder för att kunna fortsätta upp mot Skellefteå. Pengar till järnvägsplaner finns, bland annat genom EU-bidrag på 100 miljoner kronor. Arbetet med järnvägsplanerna pågår för fullt i Trafikverkets regi. Men frågan kvarstår, när ska regeringen på allvar visa klart och tydligt var de står.

Lorents Burman, kommunalråd i Skellefteå, är inte direkt oroad. Han säger sig ha fått klara och tydliga besked av regeringen – Norrbotniabanan ska byggas.

– Nu senast i helgen vid Socialdemokraternas distriktskongress i Skellefteå var beskedet tydligt från inrikesminister Anders Ygeman.

– Absolut, projektet ska förverkligas, det var beskedet, säger Lorents Burman.

undefined
Vad vill regeringen? Krav kommer om att regeringen måste bli tydligare kring besked om Norrbotniabanan.

Till en kostnad av cirka 30 miljarder kronor planeras Norrbotniabanan att byggas. Det handlar om 27 mil järnväg mellan Umeå och Luleå. Transportkostnaderna för gods beräknas kunna sänkas med 30 procent och för persontrafiken blir restiderna halverade. Förhoppningar finns att EU ska bidra med hälften av planeringskostnaderna och till byggarbetena finns chans att få loss 30 procent av investeringskostnaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!