Vägen mellan Skellefteå och Ostvik upplevs som trafikfarlig av många trafikanter. Bristande hänvisningar i form av skyltar, fel skyltar på fel plats och dåliga förvarningar är några av problem, enligt trafikanterna.
– Det är på många ställen skyltar som visar hur förarna ska köra är felställda. Det saknas hänvisningsskyltar på flera platser och inte heller förvarnas det när det sker filbyten eller infarter till olika orter, säger en orolig trafikant.
Även arbetschefen för vägarbetet, Bengt-Olof Forsberg, bekräftar att det är problem på platsen, men problemen beror enligt honom inte på skyltningen.
– Problemet är att trafikanter inte bryr sig om de skyltar vi ställer upp. Det är en hastighetsgräns på 70 kilometer i timmen på platsen, men folk kör som om det vore 110, säger han.
”Värsta jag sett”
Planen är att köra ut fysiska hinder till veckan för att få ner hastigheten.
– Det är ingen lösning vi är speciellt förtjust i, men som det ser ut nu har vi inget val. Folk fullständigt struntar i de skyltar vi sätter ut, då måste vi ta till andra åtgärder.
– Jag har arbetat som yrkeschaufför i över 40 år. Under dessa 40 år har jag aldrig sett dess like av dåligt skyltat vägarbete, det är det värsta som jag sett, säger en orolig trafikant.
Olyckan som inträffade i torsdags slutade som tur var väl när en personbil missade väjningsplikt och körde in i en lastbil.
– Vi är oroliga att det ska ske fler olyckor, det är därför vi planerar att köra ut fysiska hinder för att tvinga ner farten när skyltarna inte gör sitt jobb, säger Bengt-Olof Forsberg.
Krävs för säkerheten
– Vårt arbete kommer pågå cirka tre veckor till. Ska vi få en bra och säker väg krävs det att vi kan arbeta och vara på plats, vi måste helt enkelt få möjligheten att utföra vårt arbete, säger Bengt-Olof Forsberg.
I dagsläget leds all trafik i den ena körbanan som är tvåfilig, planen är att även förbättra den andra körbanan i framtiden.
– Det är inte helt klart när det arbetet kommer att ske. Först ska vi avsluta det pågående arbetet, sen kanske det blir under nästa år vi tar den andra körbanan, säger Bengt-Olof Forsberg, arbetschef för vägbygget.
Problemet är att trafikanter inte bryr sig om de skyltar vi ställer upp. Det är en hastighetsgräns på 70 kilometer i timmen på platsen, men folk kör som om det vore 110