Skolprojektet sprack med flera hundra miljoner kronor. Nu visar det sig att upphandlingen av entreprenaden kan ha varit olaglig - och bidragit till de skenande kostnaderna.
LÀs ocksÄ: Budgeten sprack med en kvarts miljard
Projektet gjordes i sÄ kallad partneringsamverkan, en samarbetsform dÀr kommun och entreprenör i nÀra samarbete gemensamt löser bygguppgiften.
Partnering genomförs som regel i flera faser; projektering, produktion och ibland ocksÄ förvaltning. Partnering Àr ingen upphandlingsmodell utan endast en samarbetsform. Det anvÀnds ofta vid komplicerade byggen och i SkellefteÄs fall var just komplexiteten en orsak till valet. En annan var effektiv kostnadskontroll.
LÀs ocksÄ: Politiker saknar svar om skenande kostnader
Peab vann totalentreprenaden. DÀrefter inleddes den sÄ kallade projekteringsfasen. HÀr drog man upp riktlinjer och kostnader för det kommande bygget. NÀr projekteringsfasen var klar tilldelades Peab byggentreprenaden direkt. Det kan strida mot lagen, enligt PÀr Cronhult.
â Lagen Ă€r tydlig med att man fĂ„r ha en sĂ„dan hĂ€r projektfas. Men man fĂ„r aldrig gĂ„ vidare direkt till byggfasen, för i steg tvĂ„ ska ju bygget upphandlas, sĂ€ger PĂ€r Cronhult.
Konkurrenskommissionen utreder för nĂ€rvarande ett badhusbygge i SĂ€ffle. Detta uppvisar stora likheter med bygget i SkellefteĂ„. I bĂ„da fallen har projektet upphandlats i ett öppet förfarande. Samarbetsavtal har sedan tecknats med vinnande entreprenör. DĂ€refter har kommunen och entreprenören tillsammans förhandlat fram förutsĂ€ttningarna för ett entreprenadavtal. Avtalet har sedan tilldelats samma entreprenör â utan ny upphandling.
â Beroende pĂ„ vad som upphandlats och hur det gjorts kan det handla om en direktupphandling som eventuellt kan strida mot lagen, sĂ€ger Ann Fryksdahl, enhetschef vid upphandlingstillsynen pĂ„ Konkurrensverket, som övervĂ€ger att granska badhusbygget:
â Det kan vara en sĂ„dan sak som vi gĂ„r vidare och granskar för att kommunerna ska fĂ„ vĂ€gledning i sĂ„dana hĂ€r partneringsamarbeten.
âRiskerar driva upp prisetâ
PÀr Cronhult pÄ Konkurrenskommissionen anser att förfarandet Àven i SkellefteÄ bryter mot lagen. Dessutom riskerar det att driva upp priset.
â Byggföretaget blir ju ensam tupp i hönsgĂ„rden, det finns ingen annan för kommunen att förhandla med. Kommunen hamnar i en take it or leave it-situation, sĂ€ger han.
Dessutom Àndrade SkellefteÄ kommun villkoren för entreprenaden efter att upphandlingen var klar. I projekteringsfasen la man till 65 miljoner kronor i underhÄllskostnader till projektet. Tveksamt, enligt Konkurrensverket.
â Generellt kan man sĂ€ga att det Ă€r vanskligt bĂ„de lagligt och affĂ€rsmĂ€ssigt att fortsĂ€tta inom samma upphandling, om det tillkommer saker som inte inrymdes i det som upphandlades i den annonserade upphandlingen, sĂ€ger Ann Fryksdahl.
âIngen skyldighetâ
Emma Sundelin, projektchef pÄ SkellefteÄ kommun var sjÀlv inte inblandad i den hÀr upphandlingen men kÀnner till den:
â Vi hade en möjlighet att göra en ny upphandling, men ingen skyldighet. Bedömningen var att det bĂ€sta alternativet var att fortsĂ€tta. Det Ă€r ocksĂ„ ett beslut som Ă€r diskuterat och bedömt ihop med politiken, sĂ€ger hon.
Konkurrenskommissionen Àr en expertgrupp inom stiftelsen Den nya vÀlfÀrden. De kan inte utdela viten utan endast rikta kritik. Tillsynsmyndigheten Konkurrensverket kan dÀremot krÀva upphandlingsskadeavgift pÄ upp till 10 miljoner kronor. För SkellefteÄs del Àr saken preskriberad, dÄ det rör sig om ett avtal som tecknades för flera Är sedan.
LÀs ocksÄ:
Miljonrullningen: SprÀckta kalkyler hotar miljardinvesteringar
Miljonrullningen: Tveksamma förklaringar till fördyringar
Miljonrullningen: Notan för ârĂ€knemissenâ: 80 miljoner kronor
Miljonrullningen: Upphittat: 6 000 nya kvadratmeter
Generellt kan man sÀga att det Àr vanskligt bÄde lagligt och affÀrsmÀssigt att fortsÀtta inom samma upphandling, om det tillkommer saker som inte inrymdes i det som upphandlades i den annonserade upphandlingen.