Det var för ungefär ett halvår sedan som 86-åriga Maj-Britt och hennes anhöriga märkte att både plånbok och smycken hade försvunnit från hennes lägenhet i ett trygghetsboende.
– Personen måste ha vetat var den skulle leta, för det var inte sökt i lägenheten, säger dottern Anna-Karin Eriksson.
På det stulna bankkortet plockades senare 2 000 kronor ut i Arvidsjaur. Stölden polisanmäldes.
– Hon hade en hemförsäkring i Moderna försäkringar och vi gjorde alla formaliteter och skickade in, säger hennes dotter Anna-Karin Eriksson.
Pengarna fick Maj-Britt direkt tillbaka från banken, men smyckena var fortfarande borta.
Läs även:
Vissa bolag
Snart fick de besked om att hemförsäkringen inte gällde. Maj-Britt hade nämligen hemtjänst och till dem hade hon lämnat en nyckel. Den förvaras visserligen i ett nyckelskåp, men nyckeln som personalen har till skåpet har hon ingen kontroll över.
– Det blev en chock. Vi kontaktade konsumentrådgivningen och Konsumenternas försäkringsbyrå och fick veta att man bara får täckning av vissa försäkringsbolag när man har hemtjänst, säger Anna-Karin Eriksson.
Förvirrat
Efter det kontaktade de kommunen eftersom de inte fått någon upplysning om detta. Först fick de besked att de skulle bli skadelösa. Ärendet lämnades till en annan chef som ringde upp och förklarade att kommunen inte har något ansvar för det inträffade så länge polisen inte har någon skyldig – som dessutom jobbar för kommunen.
– Vi upplevde det så nonchalant och ville ha alla svar skriftligt, men då var han tvungen att lämna det till sin chef, säger Anna-Karin Eriksson.
Till slut fick de samma besked skriftligen från förvaltningschef Staffan Näslund.
Läs även: ”Vi kommer att se över informationen”
Ingen plan fanns
De har fått veta att informationen om försäkringar ska finnas i Maj-Britts pärm där hennes genomförandeplan också skulle finnas.
– Men det har aldrig funnits någon sådan pärm hos henne. Drygt två månader efter stölden ringde hennes kontaktperson och meddelade att nu hade de ställt in planen i lägenheten. Den ska göras i samråd med brukare, anhöriga och kontaktperson, men vi har inte varit med, säger Anna-Karin.
Detta efter att hon hade haft hemtjänst i ett par år. Men Anna-Karin kunde konstatera att det inte fanns några uppgifter om hemförsäkringen i pärmen.
– Inte ens hemtjänstpersonalen på plats har blivit informerad och de visste inte om att hjälp från kommunen via hemtjänsten innebär ganska långtgående begränsningar av hemförsäkringars giltighet hos många försäkringsbolag, säger hon.
Läs även: Jurist – ”Viktigt att kommunen informerar”
Sökt på hemsida
De blev istället hänvisade till kundtjänst och kommunens hemsida av tjänstemän inom äldreomsorgen.
– Det fanns ingen broschyr i kundtjänst, de plockade fram en ur ett förråd. Den har heller aldrig lämnats till eller funnits hos Maj-Britt, säger Anna-Karin.
De har även sökt på hemsidan utan framgång, så även undertecknad. Däremot finns en broschyr; Nyckelhantering i hemtjänsten. Där står att ”Din nyckel förvaras säkert”.
– Hur ska en gammal demenssjuk person kunna få tag på informationen? Dessutom måste ju någon tala om för en vad man ska leta efter, säger Anna-Karin Eriksson.
Hon skickar information som visar att exempelvis Göteborgs stad och dess försäkringsbolag har lättillgänglig information om försäkringsvillkoren på sina hemsidor.
Kan vara fler
Det är inte första gången en åldring drabbas av stöld, påpekar hon.
– I det här fallet handlade det inte om jättehöga värden som försvann, men jag tänker på andra som bor hemma ensamma, kanske i hus med mycket saker och tror att de är försäkrade vid stöld. Det är nog inte bara vi som inte känner till det, säger Anna-Karin Eriksson.
– Som kommunmedborgare blir man besviken över att behandlas så nonchalant av kommunen då deras information är så bristfällig, tillägger hon.
De anhöriga anser att då ingen information har lämnats om inskränkningar av försäkringsbolagens ansvar då man lämnar över nyckeln till kommunens hemtjänst, anser de att kommunen har ett moraliskt ansvar att hålla brukare skadelösa vid stöld.
Polisen har meddelat att förundersökningen är nedlagd. Anna-Karin Eriksson konstaterar att det blir svårt att få ersättning så länge de inte hittar någon skyldig.
– Hela denna historia borde vara så pinsam för de tjänstemän och politiker som varit inblandade att en ursäkt och kontakt med den drabbade och närmast anhöriga borde vara självklar, säger hon.
Jag tänker på andra som bor hemma ensamma, kanske i hus med mycket saker och tror att de är försäkrade vid stöld.