Det är Nyhetsbyrån Siren som sammanställt siffrorna som presenteras i kommun- och landstingsdatabasen Kolada och det är stora skillnader i hur mycket kommunerna lägger på turistverksamhet.
Malå kommun toppar listan med 691 kronor per invånare 2015, Jokkmokk kommer på andra plats med 618 kronor och därefter återfinns Arvidsjaur med 585 kronor.
!function(e,t,n,s){var i="InfogramEmbeds",o=e.getElementsByTagName(t),d=o[0],a=/^http:/.test(e.location)?"http:":"https:";if(/^\/{2}/.test(s)&&(s=a+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var r=e.createElement(t);r.async=1,r.id=n,r.src=s,d.parentNode.insertBefore(r,d)}}(document,"script","infogram-async","//e.infogr.am/js/dist/embed-loader-min.js");
Läser du i mobilen, vänd telefonen till liggande så ser du diagrammet tydligare.
Rent allmänt så hamnar många mindre inlandskommuner högt.
– Vissa kommuner äger hotell eller skidliftar, där huvudsyftet är att locka turister. Det är ett sätt att hålla orten vid liv, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting (SKL), till Nyhetsbyrån Siren.
Hon tillägger.
– De som har riktigt stora kostnader har också många gånger stora intäkter, som Arvidsjaur och Jokkmokk. Oftast handlar det om anläggningar av olika slag.
!function(e,t,n,s){var i="InfogramEmbeds",o=e.getElementsByTagName(t),d=o[0],a=/^http:/.test(e.location)?"http:":"https:";if(/^\/{2}/.test(s)&&(s=a+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var r=e.createElement(t);r.async=1,r.id=n,r.src=s,d.parentNode.insertBefore(r,d)}}(document,"script","infogram-async","//e.infogr.am/js/dist/embed-loader-min.js");
I 35 av kommunerna var nettokostnaden noll och det kan till exempel bero på att kommunerna inte driver någon egen turistverksamhet eller att kostnaderna gömmer sig i annan verksamhet.
Det kan till exempel vara ett äventyrsbad som är till för kommunens invånare, men på samma gång lockar turister.
– Som kommun jobbar man på många olika sätt med turism. Det handlar väldigt mycket om att skapa förutsättningar för de företag som finns inom besöksnäringen på orten, säger Anders Gunnarsson, sakkunnig i näringslivsfrågor på SKL, till Nyhetsbyrån Siren.