Turbinen, som beställts från Österrike, som kostat 12 minjoner kronor och väger 20 ton, hissades upp i luften och sänktes sedan ner i Arjeplogs Allmännings kraftverksbygge på tisdagseftermiddagen. I höst, i mitten av september kommer det nya kraftverket i Arjeplogsströmmarna att kunna provköras.
I lördags kom turbinen till Arjeplog. På måndagen transporterades den till Sälla kraftverksbygge och på tisdagen sattes den på plats.
Några få följde det historiska lyftet, bland annat då Arjeplogs Allmännings anställda Kent Björk och Börje Törnberg.
- Turbinen har testkörts i fabriken i Österrike men den ska torrtestas på plats här innan vattnet släpps på, berättar Kent Björk.
Första riktiga provkörningen av verket var planerat till den 1 oktober.
- Men det verkar som om det kan bli tidigare. I augusti ska all fyllning var klar och vi tror att provstarten kan ske någon gång i mitten av september.
Kraftverket ska producera 3 900 000 kilowattimmar per år. Det är ungefär hälften av vad ett av vindkraftverken på Uljabuouda producerar.
Det var som om vindkraftverken på Uljabuouda inspekterade vad som hände vid Sälla kraftstation när turbinen lyftes på plats. Sälla kraftverk kommer att producera hälften vad ett av vindkraftverken gör. Foto: Bertil Sundkvist
Foto: Foto: Bertil Sundkvist
Kraftverksbygget i Sälla i Arjeplogsströmmarna har varit ifrågasatt, men nu är det bara några månader innan det står klart. Foto: Bertil Sundkvist
Foto: Foto: Bertil Sundkvist
En lyftkran och några man som styr med spännband. Det är allt som behövs för att placera en vattenkraftsturbin på plats. Foto: Bertil Sundkvist
Foto: Foto: Bertil Sundkvist
Rickard Karlman handskas med den 20 ton tunga turbinen som om den inte vägde någonting. Foto: Bertil Sundkvist
Foto: Foto: Bertil Sundkvist
Kent Björk och Börje Törnberg följde turbinens väg mot slutmålet, kraftverket i Sälla. Foto: Bertil Sundkvist
Foto: Foto: Bertil Sundkvist
Florens Spitzer och Rickard Karlman styr den 20 ton tunga turbinen ovanför sina huvuden. De litar på att förtöjningarna håller. Foto: Bertil Sundkvist
Foto: Foto: Bertil Sundkvist