Tro inte på allt du läser - Norran ger dig nyheterna du kan lita på

Foto: Foto: Marcus Melinder

Not Found2017-01-21 08:00

Varannan svensk nyhetskonsument får till stora delar sina nyheter från andra håll än via de traditionella medierna. Det visar en färsk rapportfrån undersöknings- och analysföretaget Nepa. I den framgår det också att var femte svensk säger sig misstro mediernas rapportering.

Det här bekymrar mig. Inte minst i tider som dessa, då strömmen av falska nyheter, desinformation och ideologiskt driven propaganda är stor.

Därför ställer Norran sig nu bakom branschorganisationen TU:s informationskampanjom medier och trovärdighet som startar nästa vecka. Kampanjen är treårig och kommer på olika sätt att synas här i Norran.

I ett första steg kommer vi genom ett antal annonser berätta om att vi i Sverige har ett självreglerande pressetiskt system som hjälper redaktionerna i det dagliga nyhetsarbetet och som samtidigt ger den som känner sig felaktigt behandlad i pressen möjlighet till upprättelse.

Att det finns en misstro mot media är i och för sig inget nytt. Men förr handlade det främst om att man ville se en mer hänsynstagande press. Något som fick presskåren att upprätta sina egna etiska regler.

I dag låter det annorlunda. Nu bygger misstroendet istället på raka motsatsen. Det vill säga att medierna borde publicera mer av vad de vet, att medierna mörkar och inte berättar sanningen, för att till exempel skydda vissa grupper i samhället.

En kritik som framförallt brukar höras från främlingsfientliga krafter.

I fredags svor Donald Trump presidenteden i USA, vilket gjorde honom till en av världens allra mäktigaste personer. Det här är en person som genom hela sin valrörelse, och även under tiden innan maktövertagandet, konsekvent har hetsat mot media och på olika sätt har velat utmåla den fria pressen som korrupt och lögnaktig.

Den seriösa, opartiska och ansvarstagande nyhetsförmedlingen är alltså satt under hård press. Hälften av svenskarna tar fortfarande del av nyheter genom de traditionella mediekanalerna. Men den andra hälften väljer i stor utsträckning bort de etablerade medierna. En del av dessa vänder sig istället till propagandistiska kanaler som drivs av särintressen, utan hänsyn till pressetiska regler.

Att det förhåller sig på det viset måste alla seriösa publicister ta på allvar. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt tydliga med att förklara vad vi faktiskt gör och vad som skiljer oss från andra. Det hoppas jag att den här kampanjen kan råda bot på.

För är det något du kan vara säker på så är det att Norran kommer fortsätta att vara källkritisk, granskande, relevant och korrekt.

Vi ger dig nyheter du kan lita på helt enkelt.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!