Transporter huvudämne i Malås KF

Det blev ett långt fullmäktige i måndags med transportfrågor på agendan. Debatten gick het om redan indragna bussturer och kommande transportplanering.

Not Found2015-04-14 15:30

Cecilia F Stenlund (FP) fick sitt interpellationssvar av Barn- och utbildningsnämndens ordförande Martin From, (S), angående redan indragna bussturer för skolbarn. En av frågorna gällde hur mycket man sparar på färre hemresor.

– Besparingen kommer att ge ungefär 800 000 kronor. Den ska ses som ett beslut strikt baserat på uppdraget att få en ekonomi i balans, sade From.

Debatten blev lång och kom stundtals att bli en fråga om byarnas möjlighet att ha samma typ av service som tätortsborna.

– Bor man i en by får man ta konsekvenserna av det, sade Arne Hellsten (ML).

Ett uttalande som ogillades av bland annat Åsa Gustavsson (FP):

– Jag vill inte höra det där ”skyll-dig-själv-snacket”, sade hon.

– Vi behöver en total översyn i kommunen. Vilken service vi ska ha? Med vilka pengar ska vi betala den? Detta måste analyseras, sade Cecilia W Roslund (ML)

Kollektivplanen tycks krånglig eftersom flera huvudmän finns med i sammanhanget, och det framgick med tydlighet att inte heller ledamöterna i KF hittade i den snårskog som kollektivtrafiken utgör.

– Ska väntkurerna i byarna underhållas av byborna själva, tycker jag att det är särbehandlande mot folk som bor utanför samhället, anförde Cecilia W Roslund (ML).

Förslag till kollektivplan godkändes och det beslutades om samrådsmöte med trafikutövarna och Region Västerbottens trafikutskott för diskussioner inför nästa omgång.

– Vi har linjer som är helt absurda. En buss är tidigarelagd från Sorsele med tio minuter för att folk från Sorsele ska hinna till möten i Skellefteå. Men folk från byarna runt Malå hinner inte med den, säger Mats Gustafsson, (Ml)

Ett återinförande av tidig buss alla dagar skulle kosta 840 000 kronor.

Vill lyfta debatt om indragen skoltur
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om