Skellefteå kommun får varje år in ett flertal önskemål från invånare runt om i byarna kring Skellefteå som önskar att man ska bygga gång- och cykelbanor. När det kommer till vägar ute i byarna så kan däremot kommunen inte göra så mycket. Vägar, som Jörnsvägen i Ersmarksängarna, är en statlig väg och därför ligger det på Trafikverkets ansvar att besluta på vilka sträckor gång- cykelbanor ska byggas. Det enda kommunen kan göra är att i sin tur är att lägga in önskemål till Trafikverket länstransportplan ska bygga.
– Vi vill att våra kommunmedborgare ska känna sig trygga men eftersom det inte är våra vägar kan vi inte bygga på dem. Vi lastar inte över ansvaret på Trafikverket men det är så här det ser ut, säger Robert Nyman, trafikchef på Skellefteå kommun.
Urban Vesterberg är planerare på Trafikverket. Han berättar att Trafikverket gärna skulle bygga fler cykelbanor på flera platser runt om i Sverige men tyvärr så finns det fler önskemål på byggen än vad det finns medel att bygga för. Han berättar när Trafikverket ska bygga cykelbanor prioriterar de att finansiera projekt som ska hjälpa barns gång- och cykel till skolan.
– Då tittar vi även på trafikmängden på sträckan och hur vägen ser ut, det vill säga möjligheterna för att bygga, säger Vesterberg.
Men att bygga gång- och cykelbanor är dyrt säger Eriksson och Trafikverket har tyvärr alldeles för lite pengar för att uppfylla alla önskemål.
– Att bygga en gång- och cykelbana kostar ungefär 6 000 kronor per meter, sen varierar kostnaden beroende på markförhållande, berättar Vesterberg.