Varje sommar åker Motormännens ideellt arbetande ut på våra vägar, för att se till att trafiken är säker. I sin bil har de en mätare som mäter ojämnheter på vägarna.
Vibrering
– Den har en skakfunktion i sig, så den registrerar så fort bilen skakar till, den registrerar även koordinaterna så man kan se precis vilka sträckor som är dåliga, säger Kjell Jonsson, vägombud på Motormännen i Umeå.
Men det behövs ett visst antal registreringar på en sträcka, förrän det ska anses som sämre väg.
Enligt mätningarna som de gjorde under 2015, visade de att Västerbotten hade bland de sämsta läns- och riksvägarna i landet.
Olika faktorer
– Det är bra det Motormännen gör, men sättet att mäta är jag lite tveksam till. För det är så mycket annat som kan påverka resultatet, vilken bil man har och vilka däck man använder, säger Lennart Helsing, pressansvarig på Trafikverket.
Trafikverket jobbar mycket med trafiksäkerhet, olyckor som leder till personskador eller död.
– Vägar med en vägbana som är gropig eller dålig, gör att bilister kör saktigare. Bra vägar är egentligen farligare, då kör man fortare, säger Lennart.
Diket
Något de tittar extra på är om det finns träd och stenar nära vägen, krock med en annan bil kan gå bra, men åker man av vägen rätt in i ett träd kan utgången bli en helt annan.
– Kör du bara 70-80 km/tim och hamnar på sidan av vägen, rakt in i ett träd, har du trädet i baksätet, säger han.
– Men det är viktigt att betona att vi vill att vägarna ska vara bra. Och vi i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland har många dåliga vägar, men vi får inte glömma att vi har många mil småvägar och grusvägar här uppe, avslutar Lennart.