Kommunen säger i sitt svar på min insändare den 29 december att ”En ny bro kommer inte att ingå i något gent genomfartsstråk för biltrafik upp mot Klockarbergsvägen”.
Centrumbron och Coops nya butik driver upp trafiken på KlockarbergsvägenDet kommer ändå att bli raka spåret till Klockarbergsvägen.
Genomförd bullerutredning redovisar förslag på åtgärder i etableringens närområde som bedöms medföra att riktvärdena klaras även med en eventuell framtida ökning av trafikmängden, säger kommunen
Jag menar att bullerutredningen inte grundar sig på verkliga förhållanden. Man borde mäta sommartid när trafiken är som mest intensiv.
Känslighetsanalysen i trafikutredningen visar att om trafikalstringen från handelsområdet ökas med ytterligare 25 procent kan det innebära betydande störningar på Jägarvägen och för västgående trafik på Klockarbergsvägen.
Det kan röra sig om cirka 500 bilar. Det blir en ökning med 30 procent ökning av trafiken och 60db överskrids.
Kommunen säger att ”allteftersom en stad utvecklas behöver även gatu- och vägnätet utvecklas”. Jag menar att det man nu gör är att göra trafiklösningarna än mer invecklade
Kommunens egen mätning i september visar att trafiktoppen på eftermiddagen ligger på 1 163 bilar, med handel 1 335 bilar. Det blir 2.7 till 3.0 sekunder mellan bilarna. Då uppfyller man inte accepterad tidslucka varken nu eller för framtida trafik.
Hur kan man räkna så fel? I kommunfullmäktige sa man när beslut togs om Coops etablering att kommunen ”gjort noggranna mätningar efter Klockarbergsvägen ”.
Kanske vill man ha lägre siffror till förmån för trafikdelare och klara bullergränserna. Gör om gör rätt. En granskning skulle vara välkommen.
Roger Andersson, Skellefteå
Centrumbron försämrar trafikmiljön för gång- och cykeltrafikenAvslår överklagande om Coop-plan