Svevia ska renovera 23 stycken broar i Västerbotten under de kommande fem åren. Förutom att upprätthålla trafiksäkerheten ska arbetet förlänga broarnas livslängd.
– Utöver det utförs löpande underhåll som spolning, rengöring och broinspektioner. Genom rengöring förlängs betongens livslängd och det blir lättare att se hur brokonstruktionen mår och upptäcka skador, säger Per Fahlman, arbetschef Svevia.
Till våren och sommaren kommer arbetet att fokuseras till fem broar utanför Skellefteå, varav tre stycken längs E 4 norr om staden. En bro är i höjd med Ostvik och de andra två i Byske.
– Det är bron som går över en enskild väg och bron över älven, de är ungefär 20 meter från varandra, berättar Per Fahlman.
De andra två broarna ligger efter Skelleftehamnsleden.
– Det är mer gång- och cykelvägar. Där kommer trafiken inte att påverkas så mycket, säger Per Fahlman.
Svevia kommer att byta både kantbalkar och tätskikt. Kantbalkarna har en bärande funktion och tätskiktet skyddar armeringen från rost och betongen från fuktskador.
Är det omfattande ingrepp?
– Ja, man fräschar upp ganska mycket. Då byter vi samtidigt broräcken, oftast är de i lite sämre skick. De rostar, blir påkörda och får plogskador, säger Per Fahlman.
Han uppskattar att arbetet kan ta sex till åtta veckor per bro. I Byske kommer trafiken att avgränsas till ena brohalvorna i taget, så att Svevias personal kan arbeta utan att risk.
– Det är en arbetsmiljöfråga för oss. I höjd med Ostvik kommer vi att skicka trafiken via av- och påfartsvägarna på respektive sida. Det kommer att flyta på i alla fall, säger Per Fahlman.
Var blir nästa arbetsområde?
– Vi vill inte behöva köra runt hela i Västerbotten så vi delar in broarna i områden som vi jobbar med årligen. Nästa år blir det mer mot inlandet, mitt i länet ungefär, säger Per Fahlman.