Inne i personalrummet finns en vägg med ord som ”se kunden”, ”gäst”, ”skratt”, ”återkoppling” målade. Positiva ledord för den personal som jobbar i Systembolagets butik i Malå.
Och kanske har orden gjort nytta, för nu i dagarna gör personalen sig redo för att åka till Stockholm och finalen i tävlingen om Årets Butik, där de tävlar mot Edsbyn och Österbymo.
Harriet Boström, försäljare, är en av de fyra som arbetar i butiken i Malå:
– Vi vann 2010. Vinsten var då en studieresa till Sicilien där vi fick besöka vingård och följa hela processen från druva till vin. Fantastiskt! säger hon.
Vad vinsten består av den här gången är än så länge hemligt.
– För mig är det stort nog att få resa till Stockholm och komma till final, säger Harriet.
Det är sextonde året i rad som de två bästa butikerna i landet utses. Och vägen dit består av flera delmoment. Från 437 butiker vaskas de 3 bästa fram i kategorierna stor och mindre butik. Malå hör till den sistnämnda.
Vad är det ni gör er så framgångsrika?
– Vi tar vårt samhällsansvar på fullt allvar. Arbetar hårt med ålderskontroll och att motverka langning. Vi tar ansvar för de varor vi säljer och vill hela tiden följa med i trenderna och utvecklas, säger Harriet.
Men det är också närheten till kunderna som gör att arbetet stimuleras:
– Vi får så många glada, igenkännande och trevliga möten. Vår roll är att ge så mycket råd och information som möjligt. Till skillnad mot andra butiker där säljandet står i fokus, uppmuntrar vi aldrig till köp. Tvärtom vill vi minimera riskerna för överkonsumtion. Trenden just nu är att kunderna väljer kvalitet framför kvantitet, och försäljningen av starksprit har minskat väsentligt genom tid.
Vi ger aldrig uppmuntran till köp.