Svårt hantera våldsamma situationer

Ska man som lärare våga gå emellan när elever slåss eller riskerar man att bli kallad på ett korrigerande samtal? Det undrar en lärare efter en situation.

Skolkorridor. Foto: Scanpix.

Skolkorridor. Foto: Scanpix.

Foto: Foto: Susanne Lindberg

Not Found2014-07-21 09:59

Ska man som lärare våga gå emellan när elever slåss eller riskerar man att bli kallad på ett korrigerande samtal från rektor utan att få ge sin version? Det undrar en lärare som upplever att det råder stor rättsosäkerhet för lärare i sådana situationer.

Två elever rök ihop och den ena sparkade även en lärare. Eleven fick lämna klassrummet men försökte komma in igen. Då valde en lärare att hålla fast eleven på golvet.

En vecka senare kallades läraren till ett enskilt korrigerande samtal med rektorn. Där fick läraren veta att en anmälan har kommit in om det som hände och att eleven känt sig kränkt.

Så beskriver läraren händelser som inträffade under vårterminen i år i en skola i Skellefteå kommun.

– Jag har jobbat femton år i skolan och har inte tidigare blivit kallad till ett korrigerande samtal, säger läraren som blev mycket illa till mods av samtalet.

– Jag kan acceptera att rektorn hade ett samtal med mig och att eleven upplever att hen kände sig kränkt. Men jag vill ifrågasätta tillvägagångssättet. Eleven fick möjlighet att berätta om händelsen, men jag fick det inte. Inte heller den andra pedagogen som bevittnade händelsen har hörts. Det känns som att det finns en stor rättsosäkerhet för mig som lärare. Det vore bäst om vi båda kunde ge våra versioner innan man drar någon slutsats. Sedan kan vi ha ett korrigerande samtal eller jag kan få en varning om jag brustit i hanteringen av situationen, säger läraren.

Läraren är inte kritisk mot rektorn eller eleven som anmält händelsen. Enligt läraren agerade rektorn enligt direktiv som gäller inom skolan vid sådana händelser.

Däremot har erfarenheten skadat förtroendet för arbetsgivaren.

– Det har inte känts schyst. Jag är besviken på att jag inte fick berätta, säger läraren.

Läraren har varit i kontakt med lärarförbundet.

– Där säger man att den här typen av ärenden är ett jätteproblem för lärarkåren.

Och menar att det också är ett allvarligt arbetsmiljöproblem.

– Hur ska jag som lärare agera i en sådan situation? Om en elev slår en annan - vågar jag då gå emellan och hålla fast eleven? Det saknas tilltäckligt stöd och tydliga direktiv från arbetsgivaren, säger läraren.

Rektorn kontaktade pedagogiska stödteamet som besökte skolan och gav tips och idéer. Enligt läraren gav de motstridiga budskap när det gäller slagsmål mellan elever. En sa att man i akuta situationer som vuxen kan känna sig tvingad att hålla fast en elev för att hen håller på att skada en annan elev. En sa att man aldrig får hålla fast en elev.

– Självklart kommer jag inte att hålla fast någon elev över huvud taget framöver, säger läraren.

Ulrika Andersson

undefined
Skolkorridor. Foto: Scanpix.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om