Det väckte en del uppmärksamhet när infrastrukturministern höll presskonferens i fredags kring de direktiv som regeringen lämnat till Trafikverket. Norrbotniabanan nämndes inte vid pressträffen. Däremot uttalades att sträckan Lund-Hässleholm är prioriterat när det gäller höghastighetståg.
– Vi vill nu Trafikverkets syn på prioriteringar inför framtiden. Detta innebär dock inte att Norrbotniananan på något sätt är nedprioriterat, säger Maja Zackriksson som poängterar att under nästa år ska byggstart ske genom att sträckan Umeå-Dåvamyran byggs.
Till denna sträcka måste det alltså fram budgetmedel, pengar som inte finns avsatta i dagsläget. Därefter återstår mångmiljardbelopp för att projektet ska kunna färdigställas.
– Givetvis är det så. Men som regeringen står vi fast vid löftena kring Norrbotniabanan.
Riksdagsledamoten Helena Lindahl, Centern, har vänt sig till infrastrukturministern i sociala medier med frågan varför regeringen i fredags inte nämnde Norrbotniabanan, fokus låg i stället på stambanor för höghastighetståg.