Gold of Lapland är en turistisk organisation som ägs av näringslivet i Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå, Sorsele och Arvidsjaur.
I dagarna har en ny satsning tagit form, som består i att man placerar ut sparkstöttningar på de olika besöksmålen. Sparken som det typiska, norrländska fortskaffningssättet förbryllar säkert många utländska turister. Lycksele och Malå blev de orter som utrustades med sparkstöttingar för turister.
Men utdelningen av denna nya idé blev snål. Bara två sparkstöttningar kom till Mal. De finns nu placerade på Malå hotell.
– Vi vill att det ska finnas service, det här är en början. Vi får se vart det leder. Kommer efterfrågan, ja då är vi såklart villiga att placera ut flera sparkstöttningar på orten, säger Marino Carlsson.
Är inte efterfrågan svår att bedöma om man bara har två att erbjuda?
– Det är för att de utländska gästerna ju ofta kommer i små grupper. Om dom kommer fyra, kan man ju gå ut i par. Det är en testa på-grej, säger Marino Carlsson.
Tanken är att de som aldrig sett en spark tidigare ska få prova på att åka spark, och samtidigt ta sig ut bättre i omgivningarna och kunna få ta del av mera natur.
Men i Malå är utbudet väldigt sparsmakat. Den service Marino Carlsson förespråkar kan knappast räknas. Men Marino Carlsson vill ändå börja försiktigt och vänta på att behovet ska väckas:
– Om folk frågar efter dem, då skaffar vi flera sparkar.
Finns det planer på att skicka fler?
– Finns efterfrågan, ja då ser vi till att det finns tillgång. Det är en fråga hur mycket man tror på det, hur mycket ekonomi man ska lägga i det och en fråga om logistik också, de ska förvaras någonstans, säger Carlsson.
Gold of Lapland förfogar över 15 miljoner som ska gå till direkta turistsatsningar. Sparkstöttingar i två kommuner är en av dem.
Vi vill att det ska finnas service, det här är en början.