Spårbytet på stambanan skjuts fram

Spårbytet på stambanan Boden–Bastuträsk försenas i flera år, ett beslut som möts av förvåning, besvikelse och hård kritik.

På perrongen. Trafikverket beslutade tidigare att skynda på spårbytet, bland annat efter några urspårningar. Men nu har verket backat från planerna.

På perrongen. Trafikverket beslutade tidigare att skynda på spårbytet, bland annat efter några urspårningar. Men nu har verket backat från planerna.

Foto: På perrongen. Trafikverket beslutade tidigare att skynda på spårbytet, bland annat efter några urspårningar. Men nu har verket backat från planerna.

Not Found2014-12-18 09:42

Som Norran tidigare berättat planerade Trafikverket att tidigarelägga spårbytet på sträckan Boden–Bastuträsk så att arbetet skulle vara klart i oktober 2015.

Bakgrunden var att spåret var i så dåligt skick. Över en natt sänkte Trafikverket hastigheten på den 17 mil långa sträckan då ett spårbyte bedömdes som akut.

När restiderna förlängdes tappade Norrtåg hälften av resenärerna på sträckan Luleå–Umeå. Bolaget har också slutat köra två av de sex dagliga turerna.

Nu skjuter Trafikverket fram spårbytet, vilket innebär att det kan dröja till 2020 innan allt är klart. Motiveringen är att det fattas pengar, då regeringens budgetförslag att satsa ytterligare 1,2 miljarder på underhåll föll bort.

Men det är ett mycket märkligt argument, tycker Norrtågs ordförande Thomas Hägg:

– Löftet om det forcerade spårbytet gavs i mars i år, det vill säga långt innan denna budgetförstärkning ens föreslogs av den nya regeringen, säger han.

Norrtågs vd Maria Höglander beskriver det hela som en mycket olycklig situation som drabbar företaget hårt:

– Det är i första hand resenärerna som drabbas och det är svårt att överblicka konsekvenserna för Norrtåg idag om beslutet skulle kvarstå, säger hon.

Regionrådet Erik Bergkvist (S) är också starkt kritisk. Han framhåller att det här är den viktigaste leden för godstrafik mellan norra och södra Sverige och tycker att det vore orimligt om restriktionerna skulle pågå i flera år till.

– Jag förutsätter att Trafikverket ändrar detta beslut på grund av dess orimlighet, säger han.

undefined
På perrongen. Trafikverket beslutade tidigare att skynda på spårbytet, bland annat efter några urspårningar. Men nu har verket backat från planerna.

Norrtåg

Norrtåg AB bildades 2008, startade upp trafiken 2010 och började köra sträckan Umeå–Luleå 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om