Elisabeth Sinclair, projektledare för Norbotniabanegruppen som samarbetar med Norrbotniabanan AB:
– De är en mycket spännande tid just nu. Det mest intressanta är den ansökan som Norrbotniabanan AB har just nu hos regeringen. Den handlar om 200 miljoner.
– Pengarna ska finansiera den slutgiltiga planeringen av Norrbotniabanans placering mellan Umeå och Skellefteå.
Det här är viktiga pengar, som ska gå till själva byggandet av järnvägen.
– Med bifall från regeringen i första hand och EU i andra, kommer planeringsarbetet att kunna dra igång i oktober i år, säger Elisabeth Sinclair.
En spännande tid, anser Elisabeth Sinclair:
– Vi står på gränsen till ett genombrott. Regeringen har aviserat att Norrbotniabanan ska in i nationella planen 2018 och vi jobbar för det.
Norrbotniabanegruppen, den intresseorganisation som arbetar med lobbyverksamhet för att banan ska byggas, söker också nya pengar; cirka 12,7 miljoner för en treårsperiod för att kunna fortsätta sitt arbete.
Vad gör ni i Norrbotniabanegruppen med pengarna?
– Vi jobbar med information till beslutsfattare, politiker, tjänstemän, allmänhet och ibland på europeisk nivå, om behovet av banan. Nyligen träffade vi nya och gamla riksdagsledamöter som måste få information om vad som händer och vilket behov som finns.
Hur ser läget ut just nu?
– Det ser lovande ut, just nu. Vår beredskap är på topp, med att driva planeringsarbetet vidare, för att vara klara när regeringen sätter sin ram för byggstart 2018, säger Elisabeth Sinclair.
Det mest intressanta är den ansökan på 200 miljoner som Norrbotniabanan AB har just nu hos regeringen.