”Detta gäller oavsett om gärningsmannen är anställd hos socialkontoret eller ej. Det är polisens uppgift att utreda brott och det är gärningsmannen som i domstol kan bli skadeståndsskyldig”, fortsätter han.
Läs även: Hade hemtjänst – försäkringen täckte inte stölden
Han poängterar att försäkringsbolagens villkor för hemförsäkringar ser olika ut.
”Det är inte socialkontorets uppgift, eller skyldighet, att informera kring privata hemförsäkringar. Socialkontoret kan inte heller ta något ansvar för att försäkringstagaren har läst, eller förstått, sina försäkringsvillkor.”
Läs även:
Han skriver även att socialkontoret inte kan garantera att deras broschyrer alltid når alla personer som har hemtjänst eller att de läses.
När Norran ringer upp honom för en intervju är han fåordig och vill helst avsluta samtalet så fort som möjligt.
– Vad jag förstår är det inget som pekar mot hemtjänsten. Dörren kan ha varit olåst, säger han när undertecknad förklarar bakgrunden.
Han kan inte svara på om han anser att de har informerat tillräckligt om hemförsäkringen eller vilka rutiner de har och ber att få återkomma.
I ett mejl skriver han senare samma dag:
”Det är väldigt tråkigt när någon människa utsätts för brott, exempelvis stöld, inte minst i den egna bostaden. Viktigt att brott alltid anmäls till polisen och att det görs en rättslig prövning.”
När det gäller frågan om de har informerat tillräckligt svarar han:
”Vår självklara ambition är att alltid informera inför insats om hemtjänst och hur den kommer att läggas upp. I vår broschyr ”Hemtjänst – till dej som snart ska få socialt stöd och omsorg i hemmet” finns ett textavsnitt om vikten av att se över sitt försäkringsskydd. Informationen och broschyren ska ges av biståndsbedömare i samband med ansökan om hemtjänstinsats.”
På frågan om att pärmen med genomförandeplanen saknades svarar han att de satt särskilt fokus på att utveckla genomförandeplanerna under 2015. Men han kommenterar inte om man har lämnat ut information till Maj-Britt Östlund eller om informationen om hemförsäkringen ska finnas i genomförandeplanen.
Mejlet avslutas med ett löfte:
”Vi kommer att se över och komplettera vår information på vår hemsida och att information om vikten av att se över sitt försäkringsskydd, lämnas till den enskilde. Information är alltid ett utvecklingsområde för oss.”
Information är alltid ett utvecklingsområde för oss.