Siv Johansson skulle inte kunna leva ett fullvärdigt liv utan sin permobil. Hon har varit drabbad av polio som förstört hennes nervsystem och hon kan inte gå långa sträckor.
Därför behöver hon detta fordon. Permobilen ska enligt reglementet framföras på trottoaren. Sommartid är det inga problem. Men vintertid, när snön kommer, då uppstår svårigheterna.
– Om jag ska komma mig fram förutsätter det att det är plogat. Men plogningen är det lite si och så med, och då de lämnar kanter efter sig, då är det kört, säger hon.
I gathörnet sticker det fram en stor, spetsig kant av snömodd och för Siv är det då tvärstopp.
– Jag kommer inte längre, suckar hon.
Försöker hon, finns risk att permobilen tippar, och då blir hon liggande ute i gatan. Den risken vill hon inte ta.
– Det har hänt några gånger. Det är inte roligt. Att trottoarerna hålls i bra skick är viktigt, inte bara för mig. Jag ser till exempel att de som styr barnvagnar har samma bekymmer som jag, säger hon.
Rickard Nilsson, platschef på Svevia AB i Norsjö:
– Det ska inte vara vallar lämnade kvar. Vi plogar vägen först och trottoaren sedan, det är inte alltid det fungerar bra. Att göra en sak före den andra generellt är inte heller lösningen, säger han.
Rickard Nilsson lovar att prata med entreprenörerna och höra efter.
– För mig är det här klagomålet nytt. Men vi ska ta och titta på det.
Rickard Nilsson tillägger:
– Malås trottoarer är tragiska, de är så smala, särskilt upp efter Mörttjärnvägen. Det här har vi påpekat, men det har inte funnits pengar hos Trafikverket att åtgärda, säger Rickard som tillägger:
– Framkomligheten ska fungera, vi lägger stor vikt vid det. Jag förstår hennes frustration.