Han är verksamhetschef på samhällsbyggnad och har ansvar över snöröjningen i Skellefteå kommun.
Snön som fraktas till snötippen bakom Solbacken kommer från Skellefteå tätort. Främst kommer snön från kommunens snöröjning, men även en del företag och privatpersoner kan lämna snön där mot en mindre avgift.
I dag är snötippen cirka 40 meter hög och enligt Lars Pettersson används snötippen allt mer.
– Förut kunde vi ha lite mindre snöhögar överallt i staden. Men nu är det för trångt på de flesta ställen. När staden ska rymma allt fler människor och bostäder gör också att vanligt väder som regn och snö kan ställa till ett allt mer större problem, säger han.
Finns det något område i Skellefteå som är mer problematiskt när det kommer till snöröjningen?
– Nej, det brukar vara samma problem överallt där snön gör att gatorna korkar igen, säger Lars Pettersson.
Just nu arbetar kommunen med att bredda gatorna i villakvarteren efter den stora mängden snö som kom under januari.
Förra vintersäsongen var det mer sparsamt med snö i Skellefteåregionen, men i år är snötippen mer normalt stor igen.
– I fjol kördes det hit omkring 1 200 snölass under hela vintersäsongen. Och under denna vintersäsong har det hittills kommit hit omkring 9 600 snölass med omkring 200 000 kubik snö, säger Assar Segerstedt som är produktionsingenjör med ansvar för bland annat snötippen.
Men vad som är normalt och vad som inte är normalt när det kommer till mängden snö under en vinter är svår att besvara.
– Inget känns onormalt längre, säger Assar Segerstedt och Lars Pettersson tillägger:
– I år kom all snö på en gång. Oftast brukar det inte gå så fort att fylla tippen som det har gjort i år utan det brukar ta längre tid.
Hur lång tid tar det för snötippen att tina bort på sommaren?
– Den försvinner aldrig. Två gånger per år brukar vi ha dit en grävmaskin som rör om i högen så att den tinar upp, eftersom gruset som följer med snön bildar en tjockare hinna som isolerar snön, säger Assar Segerstedt.
Hur miljövänlig är snötippen?
– Vi klarar alla gränsvärden, men i snön finns det ökande halter av PAH. Det är bland annat rester av asfalt som dubbdäcken river upp och gummirester från bildäcken, säger Lars Pettersson.
Enligt honom ökar miljökraven, vilket gör det allt tuffare för kommunen att hålla sig inom rekommenderade gränsvärdena.
Snötippen har sitt eget reningssystem.
– Nedanför tippen finns det en damm där smältvattnet stannar upp och renas och intill finns det en myr som har en dämpande effekt och fungerar som ett utjämningsmagasin och binder eventuellt miljöfarligt material, säger Lars Pettersson.
Snötippen har funnits så länge Lars Pettersson och Assar Segerstedt kan minnas. Men under vintern 2004 gjordes ett försök att dumpa snön i Skellefteälven. Tanken var att det skulle underlätta snöhanteringen genom att det blev kortare avstånd att frakta snön. Men försöket var, enligt Lars Pettersson, inte så lyckat.
– Älvens vatten rör sig ibland kunde det fara iväg stora snöhögar i älven och det blev lite väl farligt, säger han.
Kommunen hade även svårt att hålla koll så att inga privatpersoner dumpade på samma ställe i älven.
– Privatpersoner passade på att tippa lite allt möjligt i älven som sedan tinade fram på vårkanten. Vi kunde helt enkelt inte garantera att det blev miljövänligt, säger Lars Pettersson.