Skogsavfallet blir kvar i skogen

Grenar och toppar ska tas tillvara, det var visionen i omställningen till förnyelsebara bränslen. Men nu har rejäla bakslag kommit. Priserna är så låga att skogsavfallet lämnas kvar i skogen.

Svag efterfrågan. Grenar och toppar blir kvar i skogen, det ger träden gödning på sikt men innebär minskade intäkter för skogsnäringen.

Svag efterfrågan. Grenar och toppar blir kvar i skogen, det ger träden gödning på sikt men innebär minskade intäkter för skogsnäringen.

Foto: Svag efterfrågan. Grenar och toppar blir kvar i skogen, det ger träden gödning på sikt men innebär minskade intäkter för skogsnäringen.

Not Found2014-12-30 19:00

Pär Lärkeryd, vd för Norra Skogsägarna, är nöjd över att avverkningsvolymen i skogen i år kommer att öka med mellan 15 och 20 procent. Det är positiva siffror, men Pär Lärkeryd konstaterar att det samtidigt kommer dröja länge innan det blir lönsamt att ta hand om skogsavfallet.

– På lång sikt kommer det säkert att vända. Men just nu är det ingen mening med att ta hand om avfallet.

Ulf Hedkvist, produktionschef för Skellefteå Krafts anläggning på Hedensbyn, bekräftar bilden.

– Vi har minskat på pelletstillverkningen och köper i princip inget skogsavfall. Vi har även stora gamla lager på grund av bland annat milda vintrar.

Anläggningen på Hedensbyn tar hand om avfallet från sågverksindustrin, det är tillräckligt.

– Vi har även genomfört effektiviseringar i pannorna som minskar förbrukningen ytterligare.

En tröst för åkerier och skogsnäringen är dock att bensin- och dieselpriserna fallit rejält den senaste tiden.

– Det kompenserar till viss del där vi haft intäktsbortfall och ökade kostnader, säger Pär Lärkeryd.

Enligt Norra Skogsägarna är åkeribranschen hårt pressad genom hård konkurrens.

– De lägre dieselpriserna ger andrum för branschen, vi har ju ofta långa avtal så lönsamheten bör kunna öka nu.

Hotbilder finns dock för skogsnäringen säger Pär Lärkeryd. Då tänker han på att regeringen kan komma att införa vägavgifter samt att det så kallade svaveldirektivet för sjöfarten ger ökade kostnader.

– De minskade dieselpriserna motsvarar ungefär de kostnader som nu kommer öka för sjöfarten.

undefined
Svag efterfrågan. Grenar och toppar blir kvar i skogen, det ger träden gödning på sikt men innebär minskade intäkter för skogsnäringen.

EU-direktiv.

Svaveldirektivet innebär för sjöfarten att fartygen måste ersätta dagens högsvavliga bunkerbränslen med destillatbränslen som är väsentligt dyrare. Som alternativ till renare bränsle kan redarna välja att använda utrustning som i motsvarande grad avlägsnar svaveldioxid ur fartygens rökgaser, så kallade scrubbers som även sänker utsläppen av kvävedioxider och partiklar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!