Pär Lärkeryd, vd för Norra Skogsägarna, är nöjd över att avverkningsvolymen i skogen i år kommer att öka med mellan 15 och 20 procent. Det är positiva siffror, men Pär Lärkeryd konstaterar att det samtidigt kommer dröja länge innan det blir lönsamt att ta hand om skogsavfallet.
– På lång sikt kommer det säkert att vända. Men just nu är det ingen mening med att ta hand om avfallet.
Ulf Hedkvist, produktionschef för Skellefteå Krafts anläggning på Hedensbyn, bekräftar bilden.
– Vi har minskat på pelletstillverkningen och köper i princip inget skogsavfall. Vi har även stora gamla lager på grund av bland annat milda vintrar.
Anläggningen på Hedensbyn tar hand om avfallet från sågverksindustrin, det är tillräckligt.
– Vi har även genomfört effektiviseringar i pannorna som minskar förbrukningen ytterligare.
En tröst för åkerier och skogsnäringen är dock att bensin- och dieselpriserna fallit rejält den senaste tiden.
– Det kompenserar till viss del där vi haft intäktsbortfall och ökade kostnader, säger Pär Lärkeryd.
Enligt Norra Skogsägarna är åkeribranschen hårt pressad genom hård konkurrens.
– De lägre dieselpriserna ger andrum för branschen, vi har ju ofta långa avtal så lönsamheten bör kunna öka nu.
Hotbilder finns dock för skogsnäringen säger Pär Lärkeryd. Då tänker han på att regeringen kan komma att införa vägavgifter samt att det så kallade svaveldirektivet för sjöfarten ger ökade kostnader.
– De minskade dieselpriserna motsvarar ungefär de kostnader som nu kommer öka för sjöfarten.