Skippa ödmjukheten - fabriken ska till Skellefteå!

Not Found2017-05-05 11:30

I dag besöker energiföretaget Northvolt Skellefteå för att sondera förutsättningarna för en etableringav Europas största litiumjonbatterifabrik. Något som skulle innebära en investering på 40 miljarder kronor i kommunen och möjligheter till tusentals nya jobb.

Det går alltså inte att nog understryka vilken otrolig chans en sådan etablering skulle innebära för bygden.

Från början fanns 20 kommuner med i diskussionerna, men detta har nu kokat ner till åtta kommuner i Sverige och två orter i Finland. I vår del av Sverige står kampen mellan Skellefteå och Luleå.

Men vad talar då för att Sveriges just nu största näringslivsprojekt skulle hamna i Skellefteå?

Jo, faktiskt en hel del.

Fabriken kommer att sluka stora mängder energi, vilket talar för Skellefteå. Här finns stabil tillgång till el och just möjligheten att utnyttja klimatsmarta energisystem är något som Nothvolts vd, Peter Carlsson, själv har framhävtsom en av orsakerna till att fabriken ska placeras i Norden.

Den forskning Elkraftgruppenbedriver vid LTU:s campus i Skellefteå är säkerligen inte heller någon nackdel i konkurrensen.

Dessutom pågår just nu ett forskningsprojekti vilket Rönnskärsverken pekas ut som en av två platser i landet som kan vara lämpliga för återvinning av litiumjonbattericeller.

I övrigt finns tillgång till hamn för båttransporter, stora mängder mark och en pågående byggboom som skapar bostäder.

I den positiva vågskålen hamnar också den ökade konkurrensen på flygmarknaden, i och med Norwegians etablering i Skellefteå.

Överhuvudtaget har Skellefteåregionen en lång erfarenhet av att balansera, å ena sidan de krav som industrin ställer på samhället, men också de krav som samhället ställer på industrin. Inte minst ur ett miljöperspektiv, vilket talar för Skellefteå som etableringsort.

Det som skulle kunna ligga Skellefteå i fatet är att Norrbotniabanan ännu inte är på plats. Om tre år planeras fabriken ha produktionsstart och 2023 ska fabriken vara färdigbyggd, och med tanke på hur takten i Norrbotniabanebygget hittills har varit så är chansen liten att banan är färdig till dess.

Förutom det är frågan hur attraktivt Skellefteå är för de framtida anställda som har ”en relativt hög ingenjörskompetens”, som Peter Carlsson själv uttrycker det. Att kunna attrahera internationell arbetskraft kommer att vara en viktig fråga. Likaså tillgången till bostäder och övrig infrastruktur.

Konkurrensen är hård, men Skellefteå har alla möjligheter att gå segrande ur detta.

Men då duger det inte med ödmjuk blygsamhet.

I dag gäller det!

Konkurrensen är hård, men Skellefteå har alla möjligheter att gå segrande ur detta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!