Lorents Burman (S)
Det måste vara attraktivt att vara lärare. Därför måste vi har moderna skolor, både byggnader och även hur man jobbar med nya tekniska lösningar i pedagogiken.
Jag tror att när vi har den tillväxt, som vi ser nu, så kommer det att speglas i hela kommunen. När det finns en positiv bild och framtidstro, så ger det större ringar. Det innebär också att vi kan upprätthålla mindre skolenheter.
För att klara kompetensförsörjningen måste vi bli fler i arbetsför ålder. Det innebär också fler elever och förskolebarn. Vi började bygga för en utökning 2013, både vad gäller modernare förskolor och skolor för att möta större elevunderlag. Vi kommer att behöva fortsätta bygga.
Andreas Löwenhöök (M)
Vi vill ge ett kraftigt ökat tillskott till skolan.
Det ska vara ett kunskapsfokus i skolan med bra kunskapsuppföljningar och betyg. Det är viktigt att se till att alla når målen. De som behöver ska få hjälp av specialpedagoger för att lyfta resultaten. Men även de högpresterande ska stimuleras.
För att skapa en trygg till tillvaro vill vi bland annat se ordningsomdömen.
Agneta Hansson (V)
Det är viktigt att vi har tillförlitliga befolkningsprognoser så att vi vet var det uppstår behov av skola och förskola.
Vi måste ha mod att stänga enheter som blir för små och där barnen riskerar att inte få de kunskaper de behöver. Vi måste sätta deras behov i första rummet och inte ta andra märkliga hänsyn.
Vi måste bygga flexibla skollösningar så att lokalerna vi bygger i dag kan användas till annat om de inte behövs till skola i framtiden. Annars blir det inte en hållbar ekonomi.
Andreas Westerberg (L)
Vår lösning är att arbeta med kunskapsuppdraget. Det ska vara tydligt vad vi som elever och lärare gör i skolan. Och om läraren får leda undervisningen kommer den också att kretsa kring kunskapsuppdraget och inga andra intressen, exempelvis föräldrars.
Vi vill ge en stor professionell frihet till rektorer och lärare att anpassa och variera undervisningen. De elever som har svårt ska få särskild hjälp och vi vill ha fler speciallärare. Det har varit fult i svensk skola att peka ut att någon har det svårt. Vi menar att det man slår mot är de som har de svårt om man inte hjälper dem.
Markku Abrahamsson (SD)
Att rekrytera utomlands som man gör nu är både dyrt och ineffektivt, och inte heller långsiktigt. Vi måste istället göra läraryrket i Skellefteå mer attraktivt på lång sikt. Vi bör uppmana personer lokalt att bli lärare och få dem att känna att de vill stanna här. Dessutom måste vi ta kontakt med de som studerar och rekrytera från utbildningarna.
Skolor har en central social roll i byar och mindre samhällen. Försvinner skolan så försvinner ofta annan service och barnfamiljer. Det vill vi motverka. Det är heller inte lönsamt att samla elever i storskolor.
Det är svårt att göra förutsägelser för skolan utifrån den migrationspolitik som förs. Skolan måste ha högt i tak i budget för att ta höjd för detta. Vi anser att det är ett problem som man måste överväga innan man har de politiska ambitionerna i migrationspolitiken som majoriteten uttryckt att de vill ha.
Carina Sundbom (C)
Vi vill tillföra mer pengar till skolan för att få vettiga löner till personalen. Det krävs också mer pengar för att ha tillräckligt med pedagogisk personal så att eleverna kan lära sig i sin takt.
Vi ser att de små skolorna är förhållandevis billigare än de nya stora skolorna i centrala Skellefteå. Vi vill bevara de små skolorna genom att locka personal att ta jobb där. Det kan handla om högra lön eller andra förmåner. Det är inte alla barn som klarar av att gå i stora skolor, eller vill gå i stora skolor.
Hans Brettschneider (MP)
Min dotter läser matte i Norge och har möjlighet att jobba extra som lärare. Jag tycker att man ska kunna kombinera ett annat jobb med lärarjobbet. Sedan behöver vi få lärarutbildningar till Campus.
Vi vill se ett tvålärarsystem i alla klasser. Båda behöver inte ha pedagogiskt utbildning.
Vi har inget emot privata engagemang när det gäller skolan, men då ska man ha en annan inriktning än befintlig skola. Det kan handla om att man har fokus på på engelska, matte eller idrott exempelvis.
Charlotta Enqvist (KD)
Lärarna ska jobba med undervisning och få minskad administration för att arbetet ska bli mer attraktivt. Det handlar om att lägga upp undervisningen på annat sätt och att ha annan personal som jobbar administrativt.
Det är viktigt att kunna behålla mindre enheter. Alla elever mår inte bra av att vara på stora skolor. Vi skulle kunna locka lärare att ta jobb i byarna genom att betala högre lön och att visa på fördelarna med att jobba på mindre enheter.
Betygen är kanske den största utmaningen och där har jag även sämst svar. Det handlar om att fånga upp elever som riskerar att inte klara målen tidigt. Återigen vill jag betona att lärare måste få arbeta med undervisning – då har de även möjlighet att upptäcka om elever har problem tidigt.