Skellefteå Taxi anklagas för att svartmåla konkurrenter: ”Inte min uppfattning”

Skellefteå Taxis vd, Lars Åberg, ser inga problem med budskapet i den DO-anmälda reklamskylten. ”Det är en slogan vi har haft under flera år”, säger han.

Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi. Foto: Arkivbild

Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi. Foto: Arkivbild

Foto: Foto: Christoffer Åhlund

Not Found2016-10-13 08:35

”Åk inte hem med vem som helst”-kampanjen togs fram för över tio år sedan. Den ska inte ses som ”en gliring till konkurrenterna” enligt Skellefteå Taxis vd, Lars Åberg.

– Nej, det är det inte alls. Det är en rolig grej, men visst kan man tolka det på lite olika sätt, säger han.

Det är inte första gången som Skellefteå Taxi får kritik för reklamkampanjen, men Lars Åberg menar att det är annorlunda den här gången. 

– Den kritik som framkom tidigare handlade om att reklamfilmen skulle ge uttryck för att Skellefteå är en osäker stad att vara ute i på kvällarna, säger han. 

Några konkurrenter fanns inte vid den tiden. Däremot kunde budskapet tolkas som att kunder borde undvika svarttaxi. 

Syftar det på att konkurrenterna vid flyget skulle köra svart?

– Nej, det tycker jag inte. Det är inte riktat mot några konkurrenter. Det är som allting annat, man ska välja vilket bolag man vill åka med, och vi tycker såklart att man ska välja oss. 

Kan du förstå att konkurrenter tolkar budskapet så?

– Det är inte min uppfattning. Vi gör inte det här för att dumgöra andra eller att få folk att inte åka med dem, säger Lars Åberg. 

Han har inte hört talas om att reklamen anmälts när Norran ringer, men tycker att ”det låter märkligt.”

”På gång”

Angående avtalen med taxibolagen, att flygplatsen inte bör gynna enskilda företagare, så är den frågan inte glömd, säger Robert Lindberg, flygplatschef: 

– Vi har skrivit ett nytt avtalsförslag. Det finns bara som ett utkast ännu, vi vill låta en expert kolla på det först. Det är på gång.

Kritiken mot flygtornsannonsen är Skellefteå Airport däremot oförstående till. Malin Burlin Lundmark är kommersiellt ansvarig vid flyget.

– Jalla Jalla har tagit upp saken men det är ingenting som vi tar ställning till. Det är Skellefteå Taxis kampanj som de använder på flera ställen. De har betalat för platsen, vr bedömning är att det inte finns några problem. Till exempel sågs Skellefteå Taxis annons i Norran i våras när ni senast skrev om taxisituationen. Det tycker jag är intressant, säger hon. 

undefined
Skellefteå Airport. Foto: Christoffer Åhlund
undefined
Lars Åberg, vd för Skellefteå Taxi. Foto: Arkivbild
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om