De allra flesta har nog någon slags relation till cykeln. Den kan ses som en frihetssymbol, ett sätt att ta sig till och från platser eller kanske ett viktigt hjälpmedel. När Skellefteå museum nu ger en utställning tillägnad cykeln är det många utgångspunkter som bearbetas. Dels cykelns historiska bakgrund, men även den tekniska utvecklingen, trender och dess användningsområden.
– Utställningen har tre fokusområden och kommer att ändras allt eftersom under hela utställningsperioden på ett och ett halvt år. Nu och fram till september är det föremålet som står i fokus, förklarar Eva Hellerqvist, utställningsformgivare på Skellefteå museum.
Utställningen visar cyklar från slutet av 1800-talet och fram till i dag. Bland de som ställs ut återfinns rariteter som höghjulingen, minicykeln och Itera-cykeln i plast. Den sistnämnda marknadsfördes stort när den kom under 1980-talet och producerades i Vilhelmina, men blev en flopp då den var svårstyrd och tung. Utställningen tar också upp hur cykeln till en början ansågs vara en statussymbol och kostade så mycket som två årslöner för att i dag finnas i allas hem, men även hur den var viktig för kvinnorättsrörelsen. Besökare kan dessutom testa att cykla längs lokala vägar, med hjälp av projicering.
Flera av cyklarna i utställningen har lånats ut av privatpersoner och en är före detta cykelbutiksägaren Sture Lundqvist. Skellefteås museums tekniska chef Alf-Martin Fagertun har också bidragit med expertis och föremål.
– Det finns mycket att fascineras över när det gäller cyklar. Det är ett fantastiskt hantverk som har många tekniska lösningar, säger Alf-Martin Fagertun.