Hemligheter som förblir sådana. För det som en gång kastas i sekretessbilens gap blir så strimlat och hackat att det omöjligt kan tydas igen: Lastbilen är nämligen specialdesignad för att ta hand om sekretessbelagda handlingar, som av någon anledning ska kastas.
Bilen kommer till Västerbotten varannan månad, innan den far vidare till Norrbotten. I går var det Skellefteå lasaretts tur. Bilen, som tillhör Il recycling, har flera myndigheter bland kunderna, exempelvis kommuner, landsting och polis.
– Det är framförallt i norra Sverige vi har kunder. Söderut finns fasta stationer, som utför liknande tjänster. Men det saknas här uppe, säger chauffören Mikael Olsson.
De flesta myndigheter förvarar sekretessbelagd information. För landstingets del handlar det inte minst om hundratusentals patientjournaler, avtal av olika slag eller annan patientrelaterad information. Mycket förvaras i dag digitalt, och även datorer, hårddiskar och mobiltelefoner kan behöva förstöras vid kassering.
Säkerheten kring det sekretessbelagda skräpet är minutiös, berättar Kent Sterner, transportchef vid Skellefteå lasarett:
– Varje avdelning har en egen soptunna eller ett skåp, som är märkt och försett med lås. Dessa förs sedan till sekretessbilen, töms och tas tillbaka. Ingenting ska kunna försvinna längs vägen, berättar han.
Sekretessbilen rymmer tre ton sopor. När den är full och innehållet har malts ned till konfettiliknande skräp, töms bilen vid en vanlig miljöstation.
Skellefteå lasarett producerar ungefär sex ton sekretessbelagda sopor per år.