Han är ombudsman på Service- och kommunikationsfacket (Seko) region nord som bland andra organiserar lokförare och ombordpersonal på tågen. Nu riktas skarp kritik mot Trafikverket.
Granskning av SVT
Det är i en granskning av svenskt järnvägsnät som SVT Nyheter avslöjar att många spårsträckor, runt om i hela landet, bland annat mellan Boden och Bastuträsk, är i mycket dåligt skick. I värsta fall kan det uppstå sprickor, som i sin tur kan orsaka rälsbrott och tågurspårning.
I en intervju i SVT Nyheter säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén att de vid upprepade tillfällen kritiserat tågnätets bristande underhåll och att frågan drivits hos Trafikverket, som är den myndighet som ansvarar för spårnätets beskaffenhet.
– Vi ser allvarligt på det här och står bakom det vår förbundsordförande sagt, säger nu Janne Halvarsson och understryker:
– Det är inte entreprenörerna, alltså de företag som sköter drift och underhåll av järnvägsspåren, som vi är ute efter. Deras arbete är att utföra det uppdrag som de får av Trafikverket.
Saknas pengar
Mycket av den räls där sprickorna finns trafikeras hårt. Enligt granskningen känner Trafikverket till problemen, men anger att det av ekonomiska skäl inte varit möjligt att byta ut all räls.
– Vi hoppas att det kommer fram mer pengar och att det här kommer att prioriteras högre, säger Janne Halvarsson.
Morgan Rehn är ställföreträdande avdelningschef för järnvägssystem på Trafikverket. Han anser att proportionerna i granskningen är skild från verkligheten.
– Vi har haft full koll på problemen med rälsen sedan 1979. Vi besiktigar och gör åtgärder på kort sikt, men även på lång sikt och sätter säkerheten främst. Ingen ska behöva vara orolig för att åka tåg, säger han.
Enligt honom sätts hastigheten ner på de sträckor som ej åtgärdas direkt, till exempel mellan Boden och Bastuträsk, där hastigheten för tågen nu är 70 kilometer i timmen.
Varför byter ni inte ut rälsen istället?
– Vi tvingas prioritera och det finns inte pengar till att byta ut räls överallt där vi skulle vilja göra det.
Vi ser allvarligt på det här och vi står bakom det vår förbundsordförande sagt.