Vid tiotiden på morgonen ringlar kön lång utanför Stora Nolias grindar. Men det rör sig hyfsat framåt och frustrationen uteblir.
Första området vi kommer in i fokuserar på just husvagnar och husbilar. Vi tittar in i en husvagn som är strax över nio meter. Där inne provligger umebon Daniel Lundquist sängen.
– Vi har ingen husvagn idag men vi har fyra barn så det skulle i så fall behövas den här storleken, säger han medan barnen inspekterar badrummet – ja, det är så pass stort att det nog kallas badrum och inte toalett.
Om man går i tankar om att köpa husbil eller husvagn så är Stora Nolia ett effektivt val. På kort tid kan du skutta in och ut ur ett flertal olika vagnar och modeller. Det blir också intressanta kontraster när stort blandas med smått så nära varandra.
Vi kollar till exempel in en liten husvagn som är strax över tre meter. Direkt efter stiger vi in i en enorm vagn som är tio meter och kostar just under en miljon kronor.
När vi trodde att vi sett det ”värsta” så hittar vi en husbil som är stor som en buss. Den kostar lite drygt 2,8 miljoner kronor, men då har den också en praktisk liten bil i bakluckan. Skellefteborna Ulla och Christer Larsson kan inte låta bli att stanna till.
– Att ha en liten bil där bak kan ju vara ett bättre alternativ än att ha cyklar med sig. I alla fall om man är äldre, bekväm och har gott om pengar, kommenterar Ulla.
De är båda inbitna husbilsägare och bytte upp sig senast 2011 så någon ny är inte aktuellt än. Däremot är de nyfikna på journalisten och författaren Anders Witts föreläsning om sina husbilsresor i Europa.
– Det var huvudanledningen till att vi valde att åka hit på onsdagen, säger de.
Vi rör oss vidare. Och måste snart stanna till igen inför en udda skapelse. Det är en trehjulig cykel med en liten, liten husvagn monterad på.
– Det är en skrivbordsprodukt, en prototyp. Vi ville bara testa en idé. Det är ett bra dragplåster på sådana här mässor. Folk blir glad när de ser den, säger säljaren Ulf Sellgren och ler.
Idén kom när han var på semester i Prag och hyrde sådana där tuk tuk-cyklar. När han kom hem spånade han vidare och ritade lite. Så hittade han rätt cykel på Blocket och slog till.
– Det går inte så tungt att cykla eftersom det är elnav på den. Däremot är den lite rank då hjulbredden är lite snäv. Det är inget man cyklar över Öresundsbron med. Inte ens Kolbäcksbron, säger Ulf Sellgren och skrattar.
Att ha en liten bil där bak kan ju vara ett bättre alternativ än att ha cyklar med sig. I alla fall om man är äldre, bekväm och har gott om pengar.