Sara Lidman arbetade hårt med romanen. Samtidigt som hon renoverade Lidmangården, vårdade farbrodern Arvid, skrev debattartiklar. En nöjd Sara konstaterar i dagboken: På Jörns Station söndagsmorgon den 25 sept. 77. I fredags kom boken ut föresvävad av berömmelsens vind och innan dagen var slut hade jag hunnit få De Nios stora pris på 20 tusen. Ack ja.
Lika målmedvetet arbetade Hilding Carlsson. Först med Jernbanesviten,beställd för Berättarfestivalen 2010. Så fyra år till innan Din tjänare höruruppfördes i Österjörns kyrka. En av de kallaste januarikvällarna i kvinnominne.
Saras språk är musikaliskt och rytmiskt. Hilding komponerar in samiska motiv. Arbetar utifrån samiska psalmer och folkvisa. Smälter samman musik och litteratur. Må vara benådat att kunna utgå från rader som: Sjön hade fått himlen och höll andan av lycka.
Sara och Hilding har mötts. Ingen anade att han många år senare skulle tolka och tonsätta hennes texter. När Sara besökte föräldrarna Andreas och Jenny i Jörn gick de ofta i S:t Mikaels kyrka. Den som då börjat traktera orgeln var tonåringen Hilding. Uppväxt i Åliden. Berättelsens och kartans mittpunkt Månliden.
I konsertens första del ingår verk av äldre och samtida tonsättare. Som Daniel Lundströms nyskrivna, jazzinpirerade parafras över psalmen Bliv kvar hos mig.Lundström, kantor i Nordmaling, var tidigare Hilding Carlssons elev.
Sara själv sammanfattar. Orden lånade från augusti 2001: Egentligen kan man ju inte berömma musiken med ord - den är självuppfyllande. Vi kan bara sucka ack! och Oh! och I Himlar sjungen! I går kväll gav Hilding Carlsson åhörarna en verklig själaspis.
Harald Larsen