Sämre service i inlandet när samarbete om konsumentvägledning upphör

Från och med årsskiftet kan Norsjöborna inte längre vända sig till konsumentvägledningen i Skellefteå för råd och stöd.

Not Found2016-08-15 16:05

Orsaken är att Norsjö kommun har sagt upp samarbetsavtalet med Skellefteå om konsumentvägledning. Det har man gjort för att spara pengar, besparingen beräknas bli 30 000 kronor per år.

Läs mer: Upplysningstjänst blir komplement

– Jag vet att man från centralt håll menar att det är viktigt att kommunerna har en egen konsumentrådgivning. Men i lilla Norsjö handlar det om att titta på varenda krona. Vi behöver prioritera vad som är optimalt, säger Lasse Holmgren, verksamhetschef kommunal utveckling.

Nationell tjänst

Han hänvisar också till den nationella upplysningstjänsten Hallå konsumentoch att det är tveksamt i vilken utsträckning som Norsjöborna har vänt sig till konsumentvägledningen i Skellefteå.

– Det är klart att läget inte blir bättre men jag hoppas att det här ska gå att hantera för gemene man, säger Lasse Holmgren.

Beslutet klubbades när kommunfullmäktige fastställde budgeten i juni. Norsjö kommuns samarbete med Skellefteå om budget- och skuldrådgivning fortsätter däremot som tidigare.

Det är klart att läget inte blir bättre men jag hoppas att det här ska gå att hantera för gemene man.

Bakgrund

Norsjö och Skellefteå kommuner har haft ett samarbete kring konsumentvägledningen sedan i mars 2009.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!