Samåkning – lagligt eller inte?

Låt säga att du ska köra bil från Skellefteå till Umeå. Du vill värna om miljön, få lite sällskap och dela bränslekostnaden. Då kan du lägga ut det i Skellefteå samåkningsgrupp på internet. Men frågan är om det är okej.

Not Found2015-05-15 14:00

Skelleftebon Edith Hult har precis gått med i gruppen. Hon har lagt ut ett inlägg om att hon ska åka till Luleå ett visst datum och en tid och kollar om det finns intresse för någon att åka med.

– Jag tycker det verkar vara en jättebra idé med den här samåkningsgruppen. Det finns ju inga bilpooler här, i så fall hade jag gått med direkt.

50 kronor

Edith Hult har angett att hon vill ha 50 kronor per passagerare.

– Jag gör inte det här för att tjäna pengar. Det är bra för miljön att vi samåker, sedan är det kul att få sällskap.

Frågan är om exempelvis taxibolagen anser det vara olaglig konkurrens?

– Om man tar betalt anses man bedriva yrkesmässig trafik. Det är omgärdat av ett regelverk, som att man ska ha trafiktillstånd och taxiförarlegitimation. Egentligen är det att anse som olaglig verksamhet, säger Lars Åberg, vd för Skellefteå taxi.

Hur ser du på det ur konkurrenssynpunkt?

– Jag har inga kommentarer alls i övrigt, säger han.

Skellefteå samåkningsgrupp hör till webbplatsen Go more som startades 2005. Marknadsansvariga Ann Boström säger att frågan om olaglighet inte är ny för dem.

– Samåkning är ett lagligt resealternativ och går ut på att man delar på bränslekostnaden för en ”förplanerad” resa. Om bidraget för bränslekostnaden överskrider den faktiska utgiften är bilföraren skyldig att redovisa den inkomsten hos Skatteverket.

Hon påpekar skillnaderna mellan samåkning och taxi.

– Samåkning handlar om att bilresan hade genomförts oavsett om föraren hade fått med sig passagerare eller inte.

Hon tillägger:

– Taxi är en ”on-demand”-service, vilket betyder att bilarna inte hade varit ute och kört om det inte vore för att folk beställde dem. Taxiverksamheter bygger även på att gå med förtjänst för varje resa, i motsats till samåkningens delning av bränslekostnad.

För Edith Hult spelar det egentligen ingen roll.

– Om det är olagligt kan jag köra gratis. Huvudsaken är att vi sparar på miljön.

Samåkning handlar om att bilresan hade genomförts oavsett om föraren hade fått med sig passagerare eller inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om