Kjell Johansson skadade sig i en flygolycka för 16 år sedan och har sedan dess inte kunnat röra sig i skog, mark och fjäll utan hjälpmedel. Han har tillstånd att jaga älg från sin fyrhjuling, men fågeljakten är det slut med.
– Det är någon EU-regel som satt stopp för fågeljakt från fyrhjulingen, säger han.
Han använder fyrhjulingen då och då. Men det är med respekt. Han vet att han inte får köra fast eller välta. Då blir han kvar på platsen.
– Jag kör bara med bakhjulsdrift inkopplad. Kör jag fast kopplar jag in fyrhjulsdriften och då kommer jag loss.
När Kjell ska uppför en brant backe kopplar han också in fyrhjulsdriften.
– Jag tror att risken är mindre för att tippa över bakåt då, säger han.
Han har också respekt för bromsarna.
– Kör man fort och bromsar kan man nog tippa över framåt.
Fyrhjulingen har hög tyngdpunkt och kan vara instabil. Det sägs att en tuva kan välta stora lass och den beskrivningen passar väl in på fyrhjulskörningen. En sten som man misstar för en mjuk tuva kan tippa fordonet, särskilt om man kör i lutande terräng.
Kjell Johansson tycker att fyrhjulingen ger honom möjligheter att komma ut i naturen och jaga älg.
– Fast visst saknar jag tystnaden, och möjligheten att smygjaga. Men nu är det som det är, säger han.
– Fyrhjulingar är bra, men de är farliga. De är inte fordon som man ska låta barn köra, tillägger han.
Det säljs mer fyrhjulingar än tvåhjuliga motorcyklar i dag. Bröderna Sundström i Laisvall som i huvudsak sålt snöskotrar, båtmotorer och gräsklippare har i dag ett stort sortiment av fyr- och sexhjulingar. Sture Sundström berättar att det idag säljs förbluffande många fyrhjulingar med dubbeldyna, det vill säga en hjuling med plats för både förare och passagerare.