Saftig nota för Västerbottensdagarna på Grand

Västerbotten på Grand Hotel är det mest spektakulära exemplet på hur Region Västerbotten satsar på att marknadsföra länet. Men smakar det så kostar det – bara notan för maten och alkoholen vid årets invigning gick på en kvarts miljon.

Not Found2014-10-09 07:00

Västerbotten på Grand Hotel har genomförts varje år sedan 1991. Evenemanget hålls på exklusiva Grand Hotel i Stockholm, pågår i tre veckor vid månadsskiftet januari–februari och är en mötesplats för företagare, politiker, tjänstemän och företrädare för olika organisationer.

Enligt projektbeskrivningen är syftet att ”stärka Västerbottens profil, varumärke och attraktionskraft”. Satsningen ska också göra det lättare för företag och organisationer att ”anordna kund- och marknadsföringsträffar närmare en större marknad”.

De senaste åren har Region Västerbotten och länsstyrelsen delat på kostnaden. Årets budget uppgår till 1,5 miljoner kronor, vilket innebär att Region Västerbotten och länsstyrelsen bidrar med 750 000 kronor vardera.

Vart går då pengarna? Ja, en del går till den pampiga invigningen där notan för Ella Nilssons berömda västerbottensbuffé i år landade på 170 500 kronor. Dessutom bjöds det på champagnedrinken Kir Royal, vin och öl för sammanlagt 68 181 kronor.

Kostnaderna för boende och resor uppgick till närmare 150 000 kronor. Förutom Grand Hotel bodde gästerna i år på Crystal Plaza Hotel.

En stor post – över en halv miljon kronor – är arvoden till byråer och företag som jobbar med produktion, kommunikation och reklam kring eventet.

En annan tung utgift är hyra av lokaler på Grand Hotel. Summan landar på drygt 417 000 kronor, inklusive vissa kostnader för teknik.

Josefina Syssner är kulturgeograf, föreståndare vid Centrum för kommunstrategiska studier vid Linköpings universitet och har forskat kring platsmarknadsföring. Hon kan inte svara på om det är väl använda pengar men konstaterar att den här typen av evenemang väcker frågor.

– Det finns anledning att fundera på hur det tas emot av medborgarna. Är det tydligt att det gynnar medborgarna? Det är ändå de som betalar skatt. Det behöver de fundera på både en och två gånger.

Josefina Syssner ser sådana här tillställningar i ljuset av vad som hände vid höstens val. Hon tror inte att de som valde SD röstade för rasism utan mot etablissemanget.

Människor ser sin egen välfärd försämras, man tvingas vänta på att få träffa läkare och det är stökigt på barnens skola.

– När man då ser tjänstemän och förtroendevalda åka på den här typen av utflykter är det jätteviktigt att man kan förklara varför man gör det och för vilka pengar. Det är en jätteviktig pedagogisk uppgift, säger Josefina Syssner.

Pengarna som Region Västerbotten satsar är inte förbundets egna, utan kommer från ett statligt anslag till regionala tillväxtprojekt som Region Västerbotten har regeringens uppdrag att fördela.

Region Västerbotten har delat ut statliga pengar till Västerbotten på Grand Hotel sedan 2010. Under de fem åren har regionförbundet sammanlagt fördelat 2 632 909 kronor till evenemanget.

Är det tydligt att det gynnar medborgarna? Det är ändå de som betalar skatt.

Lista: Här är festens deltagareSå tycker politikerna om Region VästerbottenGrafik: Så ser verksamheten utRegion Västerbotten sätts under luppMaktspelare utan kontroll

Kostnader för Västerbotten på Grand Hotel 2014, inom parentes 2013 års siffror

Fakturor till företag inom event, kommunikation, reklam och produktion:554 000 kronor (513 654 kr).

Lokalhyror och teknik, Grand Hotel:417 580 kronor (342 593 kr).

Mat:212 481 kronor (198 479 kr).

Värdskap, föreställningar, föredrag:168 964 kronor (175 085 kr).

Boende:79 493 kronor (46 704 kr).

Resor:69 589 kronor (72 146 kr).

Alkohol:68 181 kronor (57 475 kr).

Annonsering, egen personal, diverse:38 267 kronor (96 959 kr).

De kostnader som redovisas är exklusive moms, förutom mat och alkohol som är inklusive moms. Orsaken är att Region Västerbotten får dra av momsen men att bara 90 kronor per person, vilket är en mindre del, är avdragsgill när det gäller representation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om