Så länge dröjer det till E4 kan breddas klart

Det dröjer ytterligare 1,5 år innan breddningen kan fortsätta av E4 mellan Umeå och Skellefteå.

Södra delen. Utöver detta finns det ett fristående parti ännu längre söderut, som inte syns på kartan, där byggandet ska börja. Det är mellan Djäkneboda och Bygdeå. Foto: Trafikverket.

Södra delen. Utöver detta finns det ett fristående parti ännu längre söderut, som inte syns på kartan, där byggandet ska börja. Det är mellan Djäkneboda och Bygdeå. Foto: Trafikverket.

Foto: Foto: Trafikverket.

Not Found2017-12-14 16:14

Dåvarande Vägverket gjorde omfattande breddningar av E4 under slutet av 1980-talet. Det skedde i både Västerbotten och Norrbotten. Men till mångas förtret var många sträckor orörda i Skellefteå kommun.

Så småningom nådde renoveringarna fram till Bureå - Skellefteå som fick en helt ny sträckning (klart 2003) samt ombyggnad Kåge-Byske (klart 2004) och Skellefteå- Kåge (klart 2005).

Trafikverket planerar nu för resten av E4. Men den som hoppas på snar start blir besviken, det dröjer fortfarande 1,5 år innan grävmaskinerna kan börja jobba.

Det handlar då om "luckan" mellan de breddade partierna i Robertsfors kommun. Nio kilometer mellan Djäkneboda (Lillåbron) och Bygdeå.

Beslut i vår

Pengar finns i statens budget, och man väntar på ett byggstartsbeslut.

– Sådana ges en gång per år, på våren. Så i vår räknar vi med beskedet, och kan då börja upphandla entreprenör. Eftersom vi ska söka en totalentreprenör kan upphandlingen ta något halvår, och sedan ska detta bolag göra en bygghandling.

– Vi får nog räkna med att byggstarten kan bli tidigast våren 2019, säger Gunilla Björklund, projektledare på Trafikverket.

De övriga etapperna ligger längre fram i tiden. De som finns inom Skellefteå kommun har ännu inte några budgeterade pengar.

De kan bli sist

Allra sist kan partierna förbi Lövånger respektive Bureå hamna.

– När det gäller Lövånger beror det på att vi ska utreda en nydragning mera i väster, och sådant tar mycket extra tid, säger Gunilla Björklund.

När det gäller Bureå så hamnar blivande Norrbotniabanan nära vägen, och det hela måste samordnas.

undefined
Södra delen. Utöver detta finns det ett fristående parti ännu längre söderut, som inte syns på kartan, där byggandet ska börja. Det är mellan Djäkneboda och Bygdeå. Foto: Trafikverket.
undefined
Norra delen. Den ljusröda etappen är numera indelad i två etapper. Foto: Trafikverket.
Vill ha E4 flyttad ut ur bynSå är protesterna mot rastplatsen i Ljusvattnet
Fakta

Etapp: Sikeå-Gumboda

Färg på kartan: Gul

Längd: 9,7 kilometer.

Finns klart: Vägplanen.

Detta återstår: Vägplanen ska skickas till regeringen för att fastställas våren 2018. Det kan bli överklagningar. Sedan behövs byggstartsbeslut, upphandling och detaljplanering.

Väntas kosta: 160 miljoner.

Pengarna: Finns i liggande budget.

Byggstart: Tidigast hösten 2019.

Etapp: Gumboda - Grimsmark (förbi Ånäset)

Färg på kartan: Orange

Längd: 14,9 kilometer.

Finns klart: Vägplanen.

Detta återstår: Vägplanen ska skickas till regeringen för att fastställas våren 2018. Det kan bli överklagningar. Sedan behövs byggstartsbeslut, upphandling och detaljplanering.

Väntas kosta: 290 miljoner.

Pengarna: Är med i förslaget till långtidsplan. Den antas till våren av regeringen.

Byggstart: Troligen inte före 2023.

Etapp: Grimsmark-Broänge (förbi Lövånger)

Färg på kartan: Blå

Längd: 11,5 kilometer.

Detta pågår: Åtgärdsvalsstudie.

Detta återstår: Resten

Väntas kosta: Oklart.

Byggstart: Långt fram i tiden.

Etapp: Broänge-Daglösten

Färg på kartan: Ljust röd

Längd: 12,1 kilometer.

Görs nu: Vägplanen. Första samrådet har hållits och i vår/sommar kan det bli utställning för granskning.

Väntas kosta: 170 miljoner.

Pengarna: Är med i förslaget till långtidsplan. Den antas till våren av regeringen.

Byggstart: Efter 2023.

Etapp: Daglösten-Ljusvattnet

Färg på kartan: Ljust röd

Längd: 8,1 kilometer.

Görs nu: Vägplanen. Första samrådet pågick till 15 december. Nästa höst/vinter kan det bli utställning för granskning.

Väntas kosta: 150 miljoner.

Pengarna: Är med i förslaget till långtidsplan. Den antas till våren av regeringen.

Byggstart: Efter 2023.

Etapp: Ljusvattnet-förbi Bureå.

Färg på kartan: Mörkt röd

Längd: 8 kilometer.

Detta återstår: Allt. Etappen ska vänta till det är klart med Norrbotniabanans sträckning. En gammal åtgärdsvalsstudie finns dock.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!