Dåvarande Vägverket gjorde omfattande breddningar av E4 under slutet av 1980-talet. Det skedde i både Västerbotten och Norrbotten. Men till mångas förtret var många sträckor orörda i Skellefteå kommun.
Så småningom nådde renoveringarna fram till Bureå - Skellefteå som fick en helt ny sträckning (klart 2003) samt ombyggnad Kåge-Byske (klart 2004) och Skellefteå- Kåge (klart 2005).
Trafikverket planerar nu för resten av E4. Men den som hoppas på snar start blir besviken, det dröjer fortfarande 1,5 år innan grävmaskinerna kan börja jobba.
Det handlar då om "luckan" mellan de breddade partierna i Robertsfors kommun. Nio kilometer mellan Djäkneboda (Lillåbron) och Bygdeå.
Beslut i vår
Pengar finns i statens budget, och man väntar på ett byggstartsbeslut.
– Sådana ges en gång per år, på våren. Så i vår räknar vi med beskedet, och kan då börja upphandla entreprenör. Eftersom vi ska söka en totalentreprenör kan upphandlingen ta något halvår, och sedan ska detta bolag göra en bygghandling.
– Vi får nog räkna med att byggstarten kan bli tidigast våren 2019, säger Gunilla Björklund, projektledare på Trafikverket.
De övriga etapperna ligger längre fram i tiden. De som finns inom Skellefteå kommun har ännu inte några budgeterade pengar.
De kan bli sist
Allra sist kan partierna förbi Lövånger respektive Bureå hamna.
– När det gäller Lövånger beror det på att vi ska utreda en nydragning mera i väster, och sådant tar mycket extra tid, säger Gunilla Björklund.
När det gäller Bureå så hamnar blivande Norrbotniabanan nära vägen, och det hela måste samordnas.