1 mars 2013 flyttade SOS Alarm sitt kontor från Skellefteå. Det innebär att larmsamtal numera besvaras av operatörer utanför länet.
Detta har påverkat arbetet för såväl räddningstjänst som ambulans.
Räddningstjänstchef Lars-Erik Sundqvist är kritiskt till flera händelser som inträffat. Det har rört sig om tillfällen då räddningsbefäl ringt upp 112 för att få extra hjälp och vägledning men blivit dåligt bemötta, en gång har SOS till och med lagt på luren.
– Att folk läser kartor fel och dirigerar till fel ställen har förekommit, men sådant anser jag är "mänskliga faktorn". Det här, det är värre. Det är försvårande av arbetsinsatser som handlar om att rädda liv. Så får det inte vara! säger Sundqvist.
Ambulansen har också feldirigerats.
– Förändringarna vi kan se är väl att Skellefteå fungerade smidigare med lokalkännedom. Både hur sjukvårdsstrukturen såg ut och hur länet såg ut. Det kan vi sakna. Det kan orsaka längre transportvägar om operatörerna inte känner geografin så väl, säger Jens Carlén, sjuksköterska vid ambulansen i Malå.
Från larmcentralernas håll säger Katarina Jonsson som är regionansvarig på SOS Alarm att man absolut tar kritiken på största allvar. Hon medger att svarstider inte hålls och att det just nu ska rekryteras mera folk. Hon uppmanar också allmänheten att höra av sig om man har varit med om något som inte känns tillfredsställande. Det kan handla om bemötande, tider eller annat. Då ska SOS Alarm ta tag i frågorna och försöka rätta till dem.
Vad ska en privatperson göra om man anser att SOS Alarm inte agerat till belåtenhet?
– Googla till vår hemsida och mejla om sitt missnöje, säger hon.
Har du fått dåligt bemötande, drabbats av förseningar eller andra problem i samband med att du ringt 112? Kontakta Norrans reporter Britta Stenberg.