Vad vissa bilister då missar är att högerregeln för bilar upphävs.
Att Skelleftebor är dåliga på att tillämpa högerregeln har varit kritiserat i långliga tider på exempelvis insändarplats.
Högerregeln upphävs
Men om vi nu har varit det, och äntligen lärt oss, ja då kommer nästa nyhet: Den upphöjda gång- och cykelbanan.
När man som bilist korsar en sådan ska man givetvis släppa förbi gående och cyklande som kommer från båda håll.
Vad som kan vara svårare att veta är att man inte längre har högerregeln att hålla sig till när man kör ut på gatan. Då ska man släppa förbi bilar från båda hållen.
Blir vanligare i Skellefteå
Det handlar om utfartsregeln, man ska alltså bete sig som man körde ut från en gård, parkering eller liknande.
- Jo, vi har hört att folk har en del undringar om detta, säger Evelina Fahlesson, en av tre trafikingenjörer på Skellefteå kommun.
De här reglerna bör man dock snappa upp, eftersom allt fler korsningar i Skellefteå kommer att se ut på det här viset. Det blir så eftersom det finns en tydligt mål att man ska göra staden till en bättre cykelstad. Då görs cykelbanorna genomgående.
Där finns de
Sådana korsningar finns längs Brännavägen, från centrum och bort mot Bonnstan. De finns också på några ställen på Norrbölegatan.
- Men inte alla på den gatan, och det är en nackdel, säger Evelina Fahlesson. Vi håller på att se över Norrbölegatan, och vill att det ska bli enhetliga korsningar. Annars blir det svårt för trafikanterna att hålla reda på hur det är.
Storgatan fick flera sådana här korsningar i höstas, när den nya cykelbanan togs i bruk.
Väntade i onödan
En tipsare som kontaktat Norran såg häromdagen en händelse i korsningen Köpmangatan/Storgatan. Där stod två bilar och väntade ut varandra i typ en halv minut eftersom båda ansåg att den andra borde köra.
Rätt var att bilisten på Storgatan skulle köra, vilket också skedde så småningom.
Men sådana händelser är givetvis inte problemet, utan när det blir tvärtom. Att båda kör.
Drabbas värst
Till sist vill Evelina Fahlesson påpeka att cyklister bör vara försiktiga även om de vet att de har företräde.
- Det är ju de som drabbas värst när det blir en olycka, eftersom de är mest oskyddade.