Denise Mina är ett av förlaget Minotaurs starka författarnamn. Hon kan sin sak. Att hon känns trovärdig beror förmodligen på att hon har jobbat inom psykiatrin, studerat juridik och undervisat i kriminologi. I hennes kriminalromaner har både förövare och offer ett förflutet, en personlighet som inte är bara svart eller vit.
I den elfte romanen på svenska, ”Red Road”, samma titel som det engelska originalet, är inledningen brutal och omskakande. Den 14-åriga Rose knivmördar en man och har ytterligare våldsdåd på sitt samvete.
Jag ogillar att så där pang på få veta vem förövaren är i inledningen. Men Denise Mina har sina anledningar att skaka om läsaren. En advokat på dekis tar sig an försvaret, han räddar flickan, men inte bara av sympatiska skäl.
Vi får möta både Rose och advokatens familj 15 år senare, livet har gått vidare och kriminalinspektör Alex Morrow hamnar i en härva till synes oförklarliga skeenden som leder tillbaka till den tonåriga flickans dåd.
Längtan efter kärlek, korruption, familjelojaliteter och lögner blottläggs eftersom när vi får veta vad som egentligen utspelat sig. Det gäller att hänga med, utvecklingen i en skickligt upplagd väv kräver läsarens fulla uppmärksamhet in i det sista. Allt hänger samman.
Denise Mina är en mångsysslare, i fjol fick hon uppdraget att jobba med manus till Stieg Larssons ”Millennium”-trilogi i serietidningsversion.
INGER LUNDQVIST