– Det var två fel, dels ett förbindelsefel som kunde lagas med bilburen personal och dels måste omstart göras i masten, och då måste vi använda helikopter, säger Hans G Larsson på Telias presstjänst.
Kristina Boine Utsi driver ett företag i Rävudden och är synnerligen beroende av telefon. Hon har fått fortlöpande svar på sina frågor via mejl från Telias kundservice, sedan telefonförbindelsen bröts den 10 juni.
– Först skulle felet vara lagat den 12, sedan den 17 och sedan den 23 juni, berättar hon.
På onsdagsförmiddagen förklarade Hans G Larsson på Telias presstjänst för Nyheter i Norr att reparationspersonal inte fått tillträde till masten då det skulle ha pågått en militärövning där i fredags.
Men vare sig FMV:s anläggning i Vidsel, Norrbottens Flygflottilj eller I 19 har utfärdat några förbud eller befunnit sig i området.
Fungerar igen
Vid lunchtid på onsdagen började telefonen plötsligt fungera. Hans G Larsson förklarar att den förste teknikern som åkte ut bedömde att felet fanns i masten och i sin rapport förklarade han att tillstånd från militären behövdes.
– Det blev en missuppfattning där, den som läste rapporten trodde att teknikern stoppats. I måndags var det för dåligt väder för att flyga. På tisdagen lagades förbindelsefelet och på onsdagen flögs en tekniker upp till masten och gjorde en omstart.
Känner sig luttrad
Kristina Boine Utsi har fått tillbaks telefonen. Hon är luttrad och kan inte låta bli att kommentera att Telia alldeles nyligen plockat ner den gamla telefonlinjen. Och om teletrasslet säger hon:
– Vilken röra, en riktig rövarhistoria.
BERTIL SUNDKVIST/NN