Rapport visar: Tuff vardag för lärare

Fyra av tio lärare är i riskzon för depression, varannan har svårt att koppla bort jobbet under ledigheter och var tredje lärare behöver mer återhämtning. Rönen presenteras i en rapport om vardagen för Sveriges grundskollärare.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Not Found2018-08-23 12:03
undefined

Elinor Schad, forskare och skolpsykolog som undervisar vid Lunds universitet, har undersökt hur lärare kommunicerar. Resultaten presenteras i en avhandling i psykologi om kommunikation och arbetsrelaterad hälsa.

– De forskningsfrågor jag valt att lyfta handlar om kommunikation på arbetsplatsen. Man hör ofta lärare säga att de inte hinner prata med varandra. Men vad är det de inte hinner och varför, skriver forskaren i ett pressmeddelande.

Grundskollärare intervjuade

I samma pressmeddelande uppger forskaren också att lärarnas stress är internationellt erkänd, men att det i Sverige gjorts för få sambandsanalyser som utgår från lärarnas egna upplevelser.

Enligt pressmeddelandet har Elinor Schad intervjuat grundskollärare i två kommuner. Det hon kommit fram till är att arbetsplatsens kommunikationsklimat både kan vara en belastning och en resurs.

– På många håll har man tappat strukturerna för kommunikation. Kanske får lärarna ett utskick från rektor, fredag eftermiddag innan det är dags att gå hem. Är det rätt tillfälle? Och de möten man har, är det rätt information som tas upp där? Sätt som fanns före teknologins ingång har tappats bort på vägen. Den där listan som fanns på kylskåpet, till exempel, med punkter att ta upp på personalmötet, skriver hon också i pressmeddelandet.

Svårt hitta tid

I rapporten framgår det också att schemaläggningen är ett problem. Bland annat äter grundskollärare ofta pedagogisk måltid tillsammans med eleverna vilket innebär att de även är schemalagda på lunchen och att de behövs som rastvakter.

– Det gör att lärarna har svårt att hitta tiden för att samtal med kollegor. De får jaga varandra, säger Elinor Schad.

Avhandlingen:

• Elinor Schads avhandling heter ”No time to talk! Teachers’ Perceptions of Organizational Communication and Work-Related Health” och handlar om svenska grundskollärares sociala interaktion och kommunikation.

• Hon har mångårig erfarenhet som legitimerad psykolog, både från skolans värld och psykiatrin.

• Gör just nu: undervisar i pedagogisk psykologi på psykologprogrammet i Lund och arbetar med ett brett projekt om gymnasieungdomars syn på sin skolsituation och fritid.

Tre sätt för lärarna få det bättre på jobbet:

• Vara med och påverka sitt schema och hur utbildning och undervisning läggs upp.

• Tydligt ledarskap – rektorerna måste skapa strukturer för kommunikation på arbetsplatsen.

• Gemensamma riktlinjer för hur man hanterar föräldrakontakterna – och att dessa kommuniceras tydligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!