Räddningsvagn med mönsterskydd

Skellefteföretaget Speed technology Sweden AB, med ägaren Per Boström, står bakom konstruktionen av räddningsvagnen som testades i Björkdalsgruvan.

Vagn för räddning. Räddningsvagnen är världsunik och vissa delar är mönsterskyddade. Foto: Ulf Johansson.

Vagn för räddning. Räddningsvagnen är världsunik och vissa delar är mönsterskyddade. Foto: Ulf Johansson.

Foto: Foto: Ulf Johansson.

Not Found2015-05-06 08:00

– Vi har utvecklat och konstruerat den här räddningsvagnen tillsammans med Becur AB i Bureå för insatser under jord, säger Per Boström och tillägger:

– Den är världsunik och det är spännande att testa den. Det här är första prototypen och det är viktigt att jag får den input jag behöver för att kunna jobba vidare med att utveckla vagnen, säger han.

Bakgrunden är att en forskargrupp på riksplan utrett brister kring räddningsmateriel och insatser under jord. Det har bland annat rört problem för räddningspersonal att ta sig fram. Det var så Per Boström kom in i bilden. Vid en insats, för att bland annat nå nödställda, lastas vagnen med räddningsmateriel.

– Jag har jobbat med att utveckla räddningsvagnen sedan förra sommaren, säger han.

Vagnen ska finjusteras utifrån räddningstjänstens önskemål, gruvbranschens behov och forskningsgruppens synpunkter.

Per Boström säger att alla kommuner där det finns gruvor och/eller tunnlar har nytta av vagnen.

– Räddningstjänsten i Norge, Finland och Danmark har också visat intresse för vagnen, säger han.

Det finns flera mönsterskyddade delar i vagnen.

undefined
Vagn för räddning. Räddningsvagnen är världsunik och vissa delar är mönsterskyddade. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Vagnens upphovsman. Pär Boström var med vid övningen för att få input och utfallet blev gott. Foto: Ulf Johansson.

Räddningsvagnen väger cirka 75 kilo (olastad).

Den är anpassad för att transportera både brandmateriel, och sjuktransport på bår. Räddningstjänsten drar vagnen genom gruvgångar/tunnlar istället för att bära allt materiel själva.

Den kan framföras av 1 - 6 förare och dess styr- och bromssystem ger extremt snäv svängradie.

På handtagen sitter långa känselspröt som vidrör gruvväggarna för bästa orientering vid kraftig rökutveckling.

Vagnen innehåller även en spårlina för att räddningspersonal ska hitta tillbaka till basstationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om